ایران

هشدار مولوی عبدالحمید به روسیه و «حامیانش»؛ نوه امام جمعه زاهدان بازداشت شد

منابع خبری گزارش داده‌اند که نوه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، که در چند ماه گذشته به طور علنی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشیده است، توسط نیروهای امنیتی «با خشونت» بازداشت شد.

حساب توییتری «حال‌وش» که اخبار مربوط به بلوچستان را دنبال می‌کند، سه‌شنبه ۶ تیر از بازداشت عبدالنصیر شه‌بخش، نوه مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، خبر داد و نوشت، نیروهای امنیتی ضمن بازداشت با توسل به «خشونت»، او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

هم‌زمان با بازداشت عبدالنصیر شه‌بخش، «حال‌وش» گزارش داده که حامد محمدی نیک (براهویی) و اسامه شه‌بخش، دو فیلمبردار و عکاس مسجد مکی زاهدان که اعتراضات هفتگی این شهر پس از برگزاری نماز جمعه در آن جریان دارد، نیز بازداشت شده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در تازه‌ترین اظهارات خود به «روسیه و حامیانش» هشدار داد که «از نارضایتی خدا و آه بندگانش بترسند» و «از سر مردم مظلوم» در سوریه و اوکراین دست بردارند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، معروف به مولوی عبدالحمید، سه‌شنبه ۶ تیر در توییتی بدون اشاره مستقیم به جمهوری اسلامی، تأکید کرده که «ظلم و غفلت از خدا» موجب به بار آمدن «تباهی» می‌شود.

او «اتفاقات اخیر» در روسیه را «هشدار» برای زمام‌داران این کشور دانست که «به خون‌ریزی و تخریب شهرها در اوکراین و سوریه پایان دهند، وگرنه با عواقب سخت‌تری مواجه خواهند شد.»

اعتراضات مستمر زاهدان از مهر ۱۴۰۱ تا کنون هر هفته پس از برگزاری نماز جمعه جریان دارد و انتقادات بی‌پرده مولوی عبدالحمید از جمهوری اسلامی داوم داشته است.

بنا بر مستندات افشا شده سپاه پاسداران، سیاست جمهوری اسلامی در قبال مولوی عبدالحمید بر اساس خواست علی خامنه‌ای «بی‌آبرو» کردن او بود، اما در روزهای گذشته فردی در پوشش طلبه توسط انتظامات مسجد مکی بازداشت شد که بر اساس اعترافاتی که از او منتشر شده، به دستور سپاه قصد داشته امام جمعه اهل سنت زاهدان را با سم «ترور» کند.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا