ایران

گسترش «سرکوب سفید» در دانشگاه‌های ایران؛ ادامه «احضار دانشجویان به کمیته‌ انضباطی در تابستان»

در حالی که شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی از ادامه «احضار دانشجویان به کمیته‌ انضباطی در تابستان» خبر داده است، شماری از فعالان دانشجویی با انتشار یک فایل صوتی ضمن شرح «سه مرحله از سرکوب دانشجویان» طی ده‌ها گذشته، گفتند که دستگاه‌های امنیتی و مدیران دانشگاه‌ها در چهار ماه اخیر پروژه «سرکوب سفید» را در دانشگاه‌ها به اجرا گذاشته‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور از «ادامه احضار دانشجویان به کمیته‌ انضباطی در تابستان» گزارش داد و افزود که مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی بهشتی با وجود تعطیلی بخش عمده فعالیت‌های آموزشی در فصل تابستان، طی روزهای ۱۰ تا ۱۸ تیر ماه شماری از دانشجویان را به اتهام «رعایت نکردن قوانین پوشش به کمیته‌ انضباطی» احضار کرده‌اند.

بنابر این گزارش، احضار‌ دانشجویان در حالی انجام شده است که «تعداد زیادی از دانشجویانْ خوابگاهی هستند و در زمان احضار به کمیته انضباطی، خوابگاه‌ را تخلیه کرده و به شهرهای خود بازگشته بودند و امکان حضور در این کمیته» را نداشتند.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور از قول تعدادی از دانشجویان که پس از احضار به کمیته انضباطی مراجعه کرده‌اند، نوشت که مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، بدون ارائه مدرک یا مستندی، دانشجویان را به «اخراج و تبعید» و صدور احکام انضباطی سنگین تهدید کرده‌اند و از آنها «تعهد کتبی مبنی بر رعایت حجاب» گرفته‌اند. مقام‌های دانشگاه به دانشجویان اجازه «درج تاریخ» در «تعهدنامه حجاب» را نداده‌اند.

این کانال با اشاره به تهدید مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی بهشتی مبنی بر «صدور احکام انضباطی سنگین» برای دانشجویانی که جلسات کمیته انضباطی حاضر نشده‌اند، افزود که این احضارهای تابستانی پس از آن انجام شده است که «لیستی از اسامی دانشجویان از وزارت بهداشت برای توبیخ به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است».

«سرکوب سفید در دانشگاه‌ها»

در همین حال جمعی از دانشجویان دانشگاه الزهرا با انتشار یک فایل صوتی ضمن تشریح ابعاد سرکوب دانشجویان و وضعیت دانشگاه‌ها از هنگام آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی در شهریور پارسال تاکنون، تاکید کردند که سرکوب دانشجویان طی این مدت در سه مرحله انجام شده و آنچه در مرحله سوم، از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون علیه دانشجویان معترض در جریان بوده «سرکوب سفید» است.

فعالان دانشجویی در این فایل صوتی با اشاره به اینکه پس از کشته شدن مهسا(ژینا) امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد، و در پی « موجی از انزجار و خشم عمومی جامعه» علیه جمهوری اسلامی، ابتدا «در ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ دانشگاه تهران و سپس در ۲۸ شهریور دانشجویان پلی‌تکنیک، علامه طباطبایی، تربیت مدرس» اقدام به برپایی تجمع‌های اعتراضی کردند، به گسترش موج اعتراضات دانشجویان همزمان با اعتراضات خیابانی مردم در «دانشگاه‌های سراسر ایران» اشاره کردند.

آنها همچنین در این فایل صوتی می‌گویند که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی و مقام‌های دانشگاه‌ها تاکنون سه مرحله را برای «سرکوب اعتراضات دانشجویان» اجرا کرده‌اند. در مرحله اول، دستگاه امنیتی «ناتوان از شناخت معترضان و نحوه سرکوب موثر»، اقدام به بازداشت‌ فعالان شناخته شده هر دانشگاه و دانشجویان معترض دیگر کردند که «به‌واسطه بررسی تصاویر، گزارش حراست، رصد توییتر یا خبرچینی مخبرها» شناسایی شده بودند.

فعالان دانشجویی در این فایل صوتی گفتند که «مرحله دوم سرکوب دانشجویان» از هفته اول آبان پارسال آغاز شد و تا بهمن به طول انجامید و در جریان آن «بازداشت هدفمند دانشجویان» آغاز شد و همزمان مقام‌های دانشگاهی نیز با «تغییر شیوه‌نامه انضباطی، ممنوع‌الورود کردن تعداد بی‌سابقه‌ای از دانشجویان» و همچنین « محروم کردن دانشجویان معترض از امکانات رفاهی» اقدام کردند.

در این دوره همچنین دستگاه‌های امنیتی اقدام به «نصب گسترده دوربین‌ها» و «اعزام هزاران نیروی امنیتی تحت عنوان «نیروهای حراست» به دانشگاه‌ها کردند و «مدیرانی که در دانشگاه‌ها با دستگاه امنیتی همکاری نمی‌کردند» کنار گذاشته شدند.

فعالان دانشجویی در فایل صوتی خود تاکید کردند که از اسفند ماه گذشته تاکنون، یعنی در حدود پنج‌ ماه اخیر، دستگاه‌های امنیتی با همکاری وزارت علوم و بهداشت و مدیران دانشگاه‌‌ها در حال اجرای «سرکوب سفید» هستند و در جریان آن همزمان با فشار نهادهای امنیتی به دانشگاه‌ها و دانشجویان «کمیته‌های انضباطی» به شکل گسترده فعال شدند و احکام بی‌سابقه‌ای برای فعالین دانشجویی صادر می‌کنند.

در این فایل صوتی، فعالان دانشجویی «صدور عفو» برای معترضان و از جمله شماری از دانشجویان معترض را اقدامی نمایشی حکومت برای «کاستن از هزینه سرکوب» توصیف کرده و گفتند که بسیاری از دانشجویان بازداشت شده پس از آزادی و در جریان «سرکوب سفید» به همراه شمار بسیاری از دانشجویان معترض با احکام ممنوع‌الورودی به دانشگاه، تعلیق از تحصیل، تبعید و محرومیت از خوابگاه مواجه شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا