جهان

جو بایدن: آمریکا در صورت تجاوز روسیه به اوکراین قاطعانه پاسخ می‌دهد

در بیانیه کاخ سفید آمده است که جو بایدن در گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی بار دیگر بر تعهد آمریکا بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

جو بایدن در تماس با رییس جمهوری اوکراین بر واکنش سریع و قاطع به هر گونه تجاوز روسیه تاکید کرد اما از دعوت ولودیمیر زلنسکی برای سفر فوری به کی‌یف به منظور کاهش تهدید روسیه علیه اوکراین استقبال نکرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن روز یکشنبه در تماس با رییس‌جمهوری اوکراین گفت ایالات متحده همراه با متحدان و شرکای خود به هرگونه تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین، با سرعت و قاطعیت پاسخ خواهد داد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که جو بایدن در گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی بار دیگر بر تعهد آمریکا بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

روسای جمهور آمریکا و اوکراین در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر اهمیت تداوم دیپلماسی، بر لزوم افزایش بازدارندگی در مقابل تمرکز نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین تاکید کردند.

در همین حال یک مقام اوکراینی به سی‌ان‌ان گفت که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، در گفت‌وگوی روز یکشنبه خود با جو بایدن، خواهان حمایت نظامی و مالی بیشتر آمریکا شده است.

این مقام اوکراینی افزود که زلنسکی در جریان گفت‌وگو با بایدن «ایده‌های ملموس برای کاهش تهدید روسیه علیه اوکراین» را با رییس جمهوری آمریکا مطرح کرد.

به گفته این مقام دولت اوکراین، در همین چارچوب رییس جمهوری اوکراین از بایدن خواست تا ایالات متحده تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کند و این حمایت‌ها شامل تسلیحات پیشرفته‌تری باید.

رییس جمهوری اوکراین همچنین از بایدن خواست تا یک بسته مالی قابل توجه به اوکراین اختصاص دهد و گفت که حمایت اقتصادی قدرتمند آمریکا از دولت اوکراین به پوتین این پیام را می‌فرستد که غرب در کنار اوکراین ایستاده است و اقدامات پوتین برای تشدید تنش‌ها ثمری ندارد.

یک مقام دولت اوکراین گفت که ولودیمیر زلنسکی در بخشی از گفت‌وگوی روز یکشنبه خود با رییس جمهوری آمریکا، از جو بایدن دعوت کرد تا برای کاهش تهدید روسیه علیه اوکراین در اسرع وقت به کی‌یف سفر کند.

در همین حال، شبکه سی‌ان‌ان نیز از قول مقام‌های اوکراین گزارش داد که زلنسکی پاسخ مثبتی از بایدن دریافت نکرده است و مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که در شرایط فعلی سفر بایدن به اوکراین بعید است.

از سوی دیگر دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، اعلام کرد که بوریس جانسون هفته آینده به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کاهش بحران اوکراین، فشار دیپلماتیک جدیدی را آغاز خواهد کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز سفر خود به لیبریا را به خاطر تمرکز بر بحران اوکراین لغو کرد.

سفارت آمریکا در اوکراین یکشنبه شب از ادامه ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین خبر داد و افزود که لیتوانی در دو روز اخیر سیستم‌ موشکی ضد هوایی استینگر را به اوکراین تحویل داده است.

همزمان شبکه خبری سی‌بی‌اس گزارش داد که دولت آمریکا در حال آماده شدن برای خارج کردن تمامی پرسنل خود از کی‌یف ظرف دو روز آینده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز یکشنبه گفت که نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما حمله روسیه به اوکراین هر روزی می‌تواند آغاز شود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، روسیه تا روز یکشنبه نیروهای نظامی خود در مرز اکراین را به ۱۳۰ هزار نفر افزایش داده است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز گفت که با افزایش نگرانی‌ از حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، اسرائیل به حل بحران از طریق دیپلماتیک امیدوار است.

لاپید تاکید کرد که با این همه اسرائیل خود را در قبال شهروندان اسرائیلی و یهودیان حاضر در اوکراین مسئول می‌داند و آماده‌ است علاوه بر اسرائیلی‌ها و یهودیان اوکراین را نیز در صورت لزوم تخلیه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا