ایرانجهانخاورمیانه

واکنش مثبت آمریکا به خواست اسرائیل درباره لزوم آماده داشتن گزینه نظامی علیه ایران

وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد حتی در صورت احیای برجام، ایالات متحده باید یک گزینه نظامی قابل اجرا را علیه تاسیسات اتمی ایران در اختیار داشته باشد. یک مقام ارشد اسرائیلی گفت کاخ سفید به این خواسته واکنش مثبت نشان داده‌است.

یک مقام ارشد اسرائیلی جمعه به خبرنگاران گفت: دولت آمریکا نسبت به پیشنهاد بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مبنی بر اینکه آمریکا باید حتی درصورت احیای برجام علیه ایران گزینه نظامی آماده داشته باشد، واکنش مثبت نشان داده است.

این مقام ارشد نظامی اسرائیل گفت: «اگر آمریکا علیه ایران گزینه نظامی قابل اجرا در اختیار داشته باشد، جمهوری اسلامی در روند احیای برجام انعطاف بیشتری نشان خواهد داد.»

او خاطرنشان کرد: به دلیل نگرانی‌های کشورهای منطقه از احیای برجام، نفوذ اسرائیل در خاورمیانه گسترش یافته و کشورهای منطقه به دنبال کمک اسرائیل برای تاثیرگذاری بر نظر آمریکا هستند.

طبق اعلام کاخ سفید، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با وزیر دفاع اسرائیل بر تعهد ایالات متحده بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن تاکید کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در این دیدار ضمن ابراز مخالفت شدید با احیای برجام تاکید کردحتی در صورت حصول توافق اتمی، ایالات متحده باید یک گزینه نظامی قابل اجرا علیه تاسیسات اتمی ایران را حفظ کند.

گنتس در عین حال خاطرنشان کرد که آمریکا و اسرائیل به عنوان دو متحد نزدیک حق دارند درباره احیای توافق هسته‌ای اختلاف نظر داشته باشند.

مخالفت‌های اسرائیل با احیای برجام در حالی صورت می‌گیرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در دیدار با رییس‌جمهور زنگبار گفت: «در مراحل پایانی رفع تحریم هستیم و اگر آمریکایی‌ها واقع‌‍‌بینانه برخورد کنند، فکر می‌کنم مسائل باقیمانده حل‌شدنی است.»

با این حال، بلومبرگ به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داد ایران و آمریکا همچنان درباره جزییات کلیدی توافق احیای برجام با هم اختلاف دارند و حل و فصل این اختلافات ممکن است چند هفته زمان لازم داشته باشد.

طبق این گزارش، اختلاف‌های ایران و آمریکا درباره درخواست‌های جمهوری اسلامی برای توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های مشکوک ایران و دریافت ضمانت‌های اقتصادی درصورت خروج دولت‌های آینده آمریکا از توافق احتمالی هنوز ادامه دارد.

در همین حال مارک گرین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در انتقاد از تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام گفت: «آیا واقعا جو بایدن معتقد است میلیاردها دلاری که از توافق هسته‌ای به ایران می‌رسد برای حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی علیه نظامیان آمریکایی و اسرائیلی استفاده نمی‌شود؟»

بایرون دونالدز، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز گفت: «ایران هرگز نباید به توانایی تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و توافق هسته‌ای ایران نیز برای آمریکا، اسرائیل و جهان بد است. جو بایدن و دموکرات‌ها با زانو زدن مقابل ایران، آمریکا را در آخر قرار می‌دهند.»

از سوی دیگر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، جمعه درباره توافق احتمالی برای احیای برجام گفت «توپ در زمین ایران است» اما توافق هسته‌ای در مورد تهدیدهای ایران، «همه مشکلات را حل نمی‌کند».

مکرون با اشاره به اینکه قدرت‌های غربی در روند احیای برجام تلاش کردند «تعادل یک توافق جدی» حفظ شود، خاطرنشان کرد که متن کنونی موجود «بهتر از عدم توافق است.»

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه گفته بود که آمریکایی‌ها بخش زیادی از موارد مورد درخواست اسرائیل را پذیرفته و در متن قرار داده‌اند که این یک تغییر خوشایند است.

اما دیوید بارنیا، رئیس موساد در سخنانی هشدار داد که توافق هسته‌ای قریب‌الوقوع «یک فاجعه استراتژیک» است زیرا به گفته او، در دراز مدت تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را برای ایران آسان‌تر می‌کند: «تلاش‌هایی که ایران تاکنون هیچ‌گاه آن‌ها را رها نکرده است.»

به گفته بارنیا، اکنون تنها چیزی که در حال تغییر است «تاکتیک معامله» ایران است که «زیر نظر قدرت‌ها و در درجه اول ایالات متحده»، در حال تحقق است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا