خاورمیانه

ارتش اسرائیل می‌گوید برای «عملیات زمینی» در غزه آماده می‌شود

ارتش اسرائیل می‌گوید که برای عملیات زمینی «احتمالی» در غزه آماده می‌شود اما رهبری سیاسی هنوز در مورد آن تصمیم نگرفته است.

یک مقام ارتش اسرائیل روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که نیروها «در صورت تصمیم گیری در حال آماده شدن برای یک مانور زمینی هستند.»

نیروهای ارتش اسرائیل برای حمله زمینی به غزه آماده می‌شود
نیروهای ارتش اسرائیل برای حمله زمینی به غزه آماده می‌شود

اسرائیل حدود ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره ارتش را فراخوانده و تهدید کرده است که به حملات «خونین و گسترده» حماس که روز شنبه انجام شد «پاسخی بی‌سابقه» خواهد داد. از زمان حمله حماس در روز شنبه، در حالی که این شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی هزاران موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند، این کشور حملات هوایی شدیدی را به غزه انجام داده است.

یک مقام «سازمان آزادیبخش فلسطین» (ساف) روز پنجشنبه اعلام کرد: محمود عباس، «رئیس‌جمهور فلسطینی‌ها» قرار است روز جمعه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کند.

عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها در کرانه باختری است که در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به رقیب خود حماس واگذار کرد.
حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی «ساف»، در پستی در «ایکس» نوشت که این دیدار پس از گفتگوهای عباس و عبدالله دوم پادشاه اردن در امان انجام خواهد شد.
الشیخ گفت که دیدار با پادشاه اردن «بخشی از تلاش شبانه روزی رهبری فلسطین برای توقف این جنگ ویرانگر و در چارچوب تلاش‌های مشترک بین اردن و فلسطین است.»
بلینکن روز چهارشنبه قبل از عزیمت به اسرائیل به خبرنگاران گفت که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد، در حالی که بحث در مورد «گذرگاه بشردوستانه» برای خروج غیرنظامیان از غزه از طریق مصر «در جریان است.»
این در حالی است که ساعاتی پیش آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع مصری اعلام کرد که مصر پیشنهاد ایجاد گذرگاه‌های خروج از غزه را رد کرده است.

مصر با اسرائیل و ایالات متحده گفتگوهای فشرده‌ای انجام داده است تا امکان ارسال کمک و سوخت از طریق گذرگاه «رفح» را فراهم کند. با این حال، پیشنهادات برای ایجاد گذرگاه‌های خارج از غزه را رد کرد و گفت که «خروج فلسطینی‌ها از غزه عواقب سنگینی بر آرمان فلسطین خواهد داشت.»
یک مقام ارشد مصری بامداد پنجشنبه گفت که دولت مصر هرگونه پیشنهاد برای ایجاد «کریدورهای خارج از غزه» برای فلسطینیانی که از بمباران اسرائیل در غزه فرار می‌کنند، رد کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این مقام که خواست نامش فاش نشود به دلیل اینکه مجاز به اطلاع رسانی به رسانه‌ها نبود، این موضوع را در پاسخ به جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت که پیش از این گفته بود دولت بایدن در حال گفتگوهای فعال برای دستیابی به عبور امن از غزه برای غیرنظامیان است.

رسانه‌های دولتی مصر گزارش دادند که «حمله اسرائیل بخشی از طرحی برای تخلیه منطقه است.»
روز شنبه شبه‌نظامیان حماس، گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی حملات تروریستی در بخش‌های مختلف اسرائیل انجام داد که به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر انجامید. در پی این حملات، دولت اسرائیل علیه حماس اعلام جنگ کرد و حملات هوایی به نوار غزه را آغاز کرد که تاکنون صدها فلسطینی در پی آن کشته شده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا