ایران

محمد باقر مرادی، روزنامه‌نگار ایرانی که در ترکیه مفقود شد، در زندان سپاه پاسداران است

محمد باقر مرادی پس از این‌که به پنج سال زندان به اتهام «تبانی علیه نظام» محکوم شد، در سال ۲۰۱۴ به ترکیه فرار کرده بود

منابع مطلع از وضعیت محمد باقر مرادی، روزنامه‌نگار ایرانی که ماه مه امسال در ترکیه مفقود شد، می‌گویند او اکنون در زندان سپاه پاسداران است.

صالح افه، وکیل ترکیه‌ای خانواده مرادی،گفت محمد باقر مرادی پس از طی پنج ماه بازداشت «غیرقانونی» در ترکیه اوایل ماه نوامبر به ایران تحویل داده شد.

خانواده آقای مرادی می‌گویند او روز ۳۰ ماه مه برای خرید نان از منزلش در شهر آنکارا خارج شد و از آن پس مفقود شده است. رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که خودروی آقای مرادی روز بعد در نزدیکی محل سکونت او پیدا شد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، خانواده آقای مرادی که هنگام وقوع این حادثه برای دیدار فرزندشان از تهران به آنکارا آمده بودند در شکایت رسمی خود به دفتر دادستانی محل گفته بودند که احتمالا او را ربوده‌اند. به‌رغم شروع تحقیقات رسمی از سوی دادستانی هیچ سرنخی از آقای مرادی پیدا نشد.

رسانه‌های ترکیه در ماه ژوئن از قول محسن مرادی، پدر محمد باقر مرادی، گزارش دادند که فرزند او توسط «نهادهای امنیتی ایران ربوده شده است».

منابع مطلع گفتند که در پی ماه‌ها بی‌خبری بالاخره روز ۱۳ آبان محمد باقر مرادی در یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش گفت که در بازداشت «نهادهای امنیتی» ايران است و چند روز قبل به ایران منتقل شده است. از آن تاریخ به بعد آقای مرادی دو بار دیگر با خانواده خود تلفنی صحبت کرده است.

این منابع افزودند آقای مرادی در زندان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است که در سال‌های اخیر ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی، کنشگران محیط زیست و شهروندان دو تابعیتی را بازداشت کرده است.

به گفته منابع مطلع، هفته گذشته پدر محمد باقر مرادی توسط همین نهاد در مورد فعالیت‌های پسرش در ترکیه بازجویی شده است. از قرار معلوم بازجویان به او گفته‌اند که به پسرش توصیه کند یک اعتراف تلویزیونی زنده انجام دهد.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران در وادار کردن زندانیان سیاسی به اعتراف ساختگی به جرایمی که هرگز مرتکب نشده‌اند ید طولایی دارند.

بسیاری از زندانیان سیاسی سابق پس از آزادی به کارگیری این روش را افشا و محکوم کرده و گفته‌اند که این نوع اعتراف‌ها تحت فشار و شکنجه ضبط می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا