ایرانسیاست

علی مطهری: یک مقام عالی وزارت امور خارجه گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت در مقابل چین هستیم

علی مطهری نماینده ۳ دوره مجلس گفت «من چندی پیش علت سکوت ایران را از یکی از مقامات عالی وزارت امور خارجه پرسیدم. او گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت هستیم.»

علی مطهری نماینده ۳ دوره مجلس و  نایب‌رئیس مجلس دهم در گفتگو با سایت عصر ایران که امروز چهارشنبه ۱۵ مرداد منتشر شده، درباره سخنان توهین‌آمیز محمود احمدی بیغش نماینده مجلس یازدهم از شازند گفت: توهین ایشان برایم اهمیتی ندارد، مهم اظهار بی‌اطلاعی آقای احمدی بیغش از وقوع چنین اتفاقی برای مسلمانان منطقه سین کیانگ چین است.»

آقای مطهری که در ادامه گفته که دولت چین مردم اویغور را «مجبور به فراگیری فقط زبان چینی و صحبت کردن و نوشتن فقط به زبان چینی و عدم استفاده از زبان قومی آنها می‌کند و بنا دارد که آنها را از فرهنگ اسلامی خود دور کند. بسیاری از مساجد را در سین کیانگ تخریب کرده‌اند و اجازه مراسم مذهبی را نمی‌دهند. بسیاری از مردم سین کیانگ به ترکیه و جاهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

این نماینده رد صلاحیت شده در بخش دیگر سخنانش افزود: «من چندی پیش علت سکوت ایران را از یکی از مقامات عالی وزارت امور خارجه پرسیدم. او گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت هستیم. گفتم مگر مجبورید رابطه با سایر نقاط دنیا را به اینجا برسانید که در دامن چین بیفتید و مجبور به ترک یک وظیفه اسلامی بشوید. عجیب است که صدا و سیما هم حتی یک گزارش از وضعیت مسلمانان چین پخش نکرده است.»

آقای مطهری گفت: «افرادی مثل آقای بیغش تصور می‌کنند چین دشمن امریکاست و طبق جمله معروف “دشمنِ دشمن ما دوست ماست” چین دوست ایران است و نباید به او انتقادی کرد.»

این نماینده مجلس دهم همچنین در موضوع لغو پروازهای هواپیمایی ماهان به چین، گفت: «سفیر چین از موضع طلبکارانه با ایران برخورد کرد و اعلام کرد که به شرکت ماهان دستور دادم پروازها دوباره برقرار شود.»

محمود احمدی بیغش روز یکشنبه ۱۲ مرداد در بخشی از نطق میان دستور جلسه علنی مجلس با حمله به علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس، گفت: «اخیرا شاهد برخی موضعگیری‌های نسنجیده و فاقد هرگونه اعتبار و استناد از سوی بعضی از سیاسیون بی‌خاصیت و همیشه طلبکار از جمله فردی که خود سابقه نمایندگی دارد در خصوص مسلمانان منطقه سین کیانگ چین هستیم که تحقیقات نشان می‌دهد نه تنها این اظهارات سخیف و ضد امنیت ملی صحت ندارد بلکه ده‌ها میلیون مسلمان چین با دولت و دولت با مسلمانان مشکلی ندارند و قیاس آن با مسلمانان فلسطین یک فتنه غرب‌گرایانه است و این اظهارات در راستای استمرار خط فکری نفاق‌برانگیز این جریان بی‌خاصیت و پرمدعا برای تحت تاثیر قرار دادن روابط مناسب ایران و چین صورت می‌گیرد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا