ایران

حسن روحانی:‌ اگر به تلفن اوباما جواب نمی دادم شاید برجام با این سرعت شکل نمی گرفت

رئیس جمهور ایران تصریح کرد که اگر جواب تلفن باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا را در سال ٢۰۱٣ نداده بود، توافق برجام به سختی انجام می‌شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران صبح امروز در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه این کشور درباره توافق هسته ای با گروه 5+1 گفت که اگر جواب تلفن باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا را در سال 2013 نداده بود، توافق برجام به سختی انجام می‌شد.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا» روحانی با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013 میلادی (1392 خورشیدی) و تاثیر آن در دستیابی به توافق برجام، تصریح کرد: اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، این کار با سختی و کندی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه مردم ایران در دو انتخابات ریاست جمهوری 1392 و 1396 به “تعامل با دنیا” رای داده اند، گفت: در دور اول به آن رای دادند و در دور دوم رای بیشتری به آن داده اند.

روحانی درباره بازگشت پرونده مذاکرات هسته ای از شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه ایران نیز اظهار داشت: در همان روزهای دولت یازدهم از مقام معظم رهبری تقاضا کردم و گفتم می‌خواهم پرونده هسته‌ای را از شورای عالی امنیت ملی گرفته و به وزارت امور خارجه دهم و آنجا این موضوع را رسیدگی کند. خیلی هم در این رابطه بحث نکردیم و ایشان قبول کردند. من زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم، این رسالت و وظیفه را از وزارت امور خارجه گرفته بودند و به شورای عالی امنیت ملی دادند که به پیشنهاد وزیر امور خارجه وقت بود که در جلسه سران، این مسئله را پشنهاد داده بود. سر و پایه اولیه قبولی ما در برجام این مسئله بود، وگرنه نمی‌شد در کمتر از 100 روز به توافق ژنو برسیم.

رئیس جمهور ایران با تاکید بر اینکه تصمیمات مهم سیاست خارجی را “نظام” می‌گیرد، افزود: همه ما باید نظراتمان را با قدرت و بدون و کم و کاست بیان کنیم، اما اگر ساز و کار تصمیم گیری، تصمیمی را گرفت همه ما موظف هستیم آن را اجرا کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تحریم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کابینه خود از سوی آمریکا، گفت: ظریف یک نخبه و مجتهد سیاسی است. برخی‌ها در سیاست درس خوانده و تجربه هم دارند ولی به مقام اجتهاد نرسیدند ولی وزیر امروز خارجه ما یک مجتهد سیاسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا