جهان

آغاز وضعیت اضطراری در اوکراین: پوتین دستور عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین را صادر کرد

ولادیمیر پوتین همزمان با صدور دستور عملیات نظامی روسیه در دنباس و مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین، گفت: روسیه در دنباس یک عملیات نظامی ویژه انجام خواهد داد.

چند ساعت پس از آغاز وضعیت اضطراری در اوکراین و هشدار ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور این کشور، نسبت به تصمیم رهبران روسیه برای حمله به اوکراین و آغاز جنگ بزرگ در اروپا، ولادیمیر پوتین دستور عملیات نظامی روسیه در دنباس و مناطق شرق اوکراین را صادر کرد.

ولادیمیر پوتین همزمان با صدور دستور عملیات نظامی روسیه در دنباس و مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین، گفت: روسیه در دنباس یک عملیات نظامی ویژه انجام خواهد داد.

در همین حال جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، گفت وضعیت اوکراین را از نزدیک دنبال می‌کند و پنج‌شنبه با سران گروه هفت در این مورد گفت‌وگو خواهد کرد.

بایدن همچنین گفت: آمریکا و متحدانش به هر حمله روسیه به اوکراین به صورت قاطع و متحد واکنش نشان خواهند داد.

ساعتی پیش از صدور دستور پوتین با ورود نیروهای نظامی روسیه به خاک اوکراین، چهارشنبه شب ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، در یک سخنرانی تلویزیونی هشدار داده بود که تصمیم رهبران روسیه برای ورود نیروهای این کشور به خاک اوکراین به جنگ بزرگی در اروپا منجر می‌شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در هشداری مشابه گفت که روسیه در حال آماده‌سازی نهایی نیروهای خود برای حمله قریب‌الوقوع، همه‌جانبه و کامل به اوکراین است.

در همین حال روسیه پرواز هواپیماهای غیرنظامی از مسیرهای هوایی هم‌مرز با مناطق شمال شرقی اوکراین را ممنوع کرد.

به گفته منابع آمریکایی تعداد نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافته است و این نیروها در موقعیت آمادگی نهایی برای حمله به اوکراین قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر شماری از وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی اوکراین روز چهارشنبه هدف حمله سایبری قرار گرفتند و بنابر اعلام شرکت امنیت شبکه ای‌ست، صدها رایانه در اوکراین از جمله اهداف این حملات سایبری بوده‌اند.

در چنین شرایطی اجرای وضعیت اضطراری در اوکراین از نخست دقایق بامداد پنج‌شبه آغاز شد.

بنابر دستور ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین و مصوبه پارلمان این کشور، اجرای وضعیت اضطراری از نخستین ساعت بامداد پنج‌شنبه به مدت ۳۰ روز در سراسر اوکراین از جمله پایتخت این کشور، کی‌یف، آغاز شد.

شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین روز چهارشنبه گفت که پیشنهاد اجرای وضعیت اضطراری در سراسر این کشور به جز مناطق دونتسک و لوهانسک اعمال شود و به دنبال آن ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور و همچنین پارلمان اوکراین آن را تصویب و ابلاغ کردند.

همزمان گزارش‌هایی از بستن دو فرودگاه دنیپرو و خارکیف در شرق این کشور و محدوده ۱۰ کیلومتری آنها تا ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی منتشر شده است.

به گفته شهردار کی‌یف با اوج‌گیری تهدید نظامی روسیه، وضعیت اضطراری در پایتخت اوکراین نیز از دقایق اولیه پنج‌شنبه به اجرا در آمده است.

بنابر مصوبه پارلمان اوکراین، در وضعیت اضطراری دولت و نهادهای حکومتی اوکراین حق اعمال مقررات ویژه ورود و خروج در فرودگاه‌ها و ورودی شهرها، محدودیت در حرکت و بازرسی وسایل نقلیه و افزایش استقرار نیروهای امنیتی و نظامی به منظور حفظ نظم عمومی و حفاظت از تاسیسات مرتبط با اقتصاد ملی و معیشت مردم را دارند.

همچنین برگزاری برنامه‌ها و تجمعات و اعتصاب ممنوع است و در صورت لزوم وضع مقررات منع رفت و آمد از جمله ممنوعیت حضور افراد بدون مجوز یا فاقد کارت شناسایی در خیابان‌ها و اماکن عمومی در ساعات معینی از روز، ممنوع است.

علاوه بر این، نیروهای دولتی و امنیتی حق بررسی مدارک شناسایی شهروندان و در صورت لزوم انجام بازرسی شخصی، بازرسی از وسایل نقلیه، چمدان‌ها و محموله‌ها را دارند.

از جمله دیگر اختیاراتی که پارلمان اوکراین به دولت این کشور برای اجرای وضعیت اضطراری واگذار کرد ممنوعیت تولید و انتشار مطالب اطلاعاتی منجر به بی‌ثباتی، ممنوعیت استفاده از فرستنده‌های رادیویی آماتور، و اجرای قوانین ویژه در ارتباطات و انتقال اطلاعات در شبکه‌های اینترنتی است.

یکی دیگر از بخش‌های قانون وضعیت اضطراری در اوکراین ممنوعیت تغییر محل اقامت سربازان و نیروهای ذخیره ارتش بدون اطلاع دفاتر منطقه‌ای ارتش و سرویس امنیتی اوکراین است.

دولت و نیروهای امنیتی و نظامی اوکراین در شرایط اضطراری اجازه خواهد داشت در صورت تشخیص یا احتمال خطر ساکنان اماکن در معرض خطر را تخلیه کنند.

اجرای وضعیت اضطراری به دولت‌های محلی و فرماندهی نظامی سپرده شده است و به مقام‌های اجرایی مناطق مختلف و شهر کی‌یف دستور داده شده ستادهای عملیاتی شامل نمایندگان سرویس امنیتی، دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان نیروهای مسلح را تشکیل دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا