جهانسیاست

دولت اسپانیا رهبران استقلال‌طلب کاتالان را مورد عفو قرار داد

اسپانیا روز سه شنبه ۱ تیر، ۹ استقلال‌طلب کاتالان را که در پی تلاش ناموفق برای استقلال در سال ۲۰۱۷ به زندان افتاده بودند مورد عفو قرار داد.

این اقدام اسپانیا برای از بین بردن بن بست بحران سیاسی در منطقه ثروتمند شمال شرقی این کشور بوده است.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هنگام اعلام این تصمیم اظهار امیدواری کرد که این اقدام راه را برای گفتگو با دولت منطقه ای استقلال‌طلب کاتالونیا را باز کند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر اسپانیا گفت: “با این عمل، ما می خواهیم مرحله جدیدی از گفتگو و آشتی را گشوده و یک بار برای همیشه اختلافات و تقابل ها را ببندیم.”

وی گفت که تصمیم به عفو ۹ رهبر جدایی طلب که به زندان های طولانی محکوم بودند، به منظور “برقراری مجدد همزیستی و هماهنگی در جامعه کاتالان و جامعه اسپانیا به طور کلی” اتخاذ شده است.

اگرچه تاریخ آزادی آنها نامشخص است، اما گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که این اتفاق می تواند خیلی سریع رخ دهد.

استقلال طلبان به دلیل همه پرسی‌ای که در اکتبر ۲۰۱۷ صورت گرفت و از طرف دولت غیرقانونی اعلام شد، به زندان محکوم شدند و این دوره وخیمترین بحران سیاسی اسپانیا در دهه های گذشته را در پی داشت.

پس از آن چندین نفر به خارج از کشور فرار کردند اما ۱۲ نفر دیگر محاکمه و محکوم شدند، ۹ تن از آنها به ۹ تا ۱۳ سال زندان محکوم شدند.

سانچز گفت که این بخشش ها مشروط به این است که آنها برای مدت زمان مشخصی “یک جرم جدی” مرتکب نشوند.

سانچز گفت: “دولت اسپانیا این تصمیم را اتخاذ کرده است زیرا برای کاتالونیا و اسپانیا بهترین تصمیم است.”

اما این تصمیم توسط مخالفان راست گرای اسپانیا و همچنین بسیاری از افراد در جبهه طرفدار استقلال کاتالونیا که خواهان عفو ​​کامل هستند مورد انتقاد قرار گرفته است؛ چرا که خواهان آن هستند تا کسانی که به خارج از کشور فرار کرده اند اجازه بازگشت به خانه خود را بیابند.

تحلیلگران گفته‌اند که این اقدام دولت اسپانیا ممکن است به کاهش تنش ها کمک کند اما تلاطم های چندین ساله بر سر بحران استقلال‌طلبی را که کاتالونیا را به دو قطبی کرده حل نمی کند.

هنگامی که استقلال‌طلب در اکتبر ۲۰۱۹ توسط دادگاه عالی اسپانیا محکوم شدند، این حکم باعث اعتراض در سراسر کاتالونیا شد و هزاران نفر در اعتراضاتی که گاهی به خشونت تبدیل می شدند، به خیابان ها ریختند.

نظرسنجی ایپسوس نشان داد، اگرچه ۵۳ درصد اسپانیایی ها با عفو مخالف هستند، اما بیش از دو سوم -۶۸ درصد- از کاتالان ها موافق هستند.

در هفته های آینده، سانچز برای اولین بار با پره آراگونس، جدایی طلب میانه رو از حزب چپ‌گرای ای‌آرسی که گفته می شود بسیار میانه‌رو تر از کویم تورا، سلف تندرو خود است، دیدار می کند.

بعید است که جنبش استقلال از خواست خود برای عفو و برگزاری همه پرسی در مورد تعیین سرنوشت -این بار با تأیید مادرید- دست بکشد.

سانچز روز سه شنبه گفت: “كاتالونیا بدون اسپانیا نه اروپایی خواهد بود و نه مرفه و نه جمع و جور.”

وی افزود: “اسپانیا بدون کاتالونیا به سادگی اسپانیا نخواهد بود، همانطور که کاتالونیا بدون بقیه اسپانیا کاتالونیا نخواهد بود.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا