آذربایجان

یک طلاجوی دیگر آذربایجانی در معدن اندریان جان باخت

در حالیکه معادن طلای آزربایجان توسط حکومت ایران مورد تاراج قرار می گیرند، یک جوان دیگر آزربایجانی در تلاش برای یافتن سنگ طلا در معدن طلای اندیرگان (اندریان) ورزقان، جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش رسیده به اذنیوز تیوی در حالیکه رسانه های محلی تصدیق کردند که این جوان آزربایجانی در تلاش برای یافتن سنگ طلا جان باخته، اما مسئولان دولتی ایران ادعا کردند وی یک «کوهنورد» بوده است.

علی آقاسیدی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آزربایجان شرقی به خبرنگاران گفت پیکر این فرد توسط نجاتگران طی یک عملیات امدادی سخت و پیچیده و طولانی از ارتفاعات صعب العبور و غیر قابل دسترسی معدن اندریان، رهاسازی و به پایین کوهستان منتقل شد.

در سالهای گذشته نیز چندین جوان دیگر آزربایجانی در معادن طلای ورزقان در تلاش برای یافتن سنگ طلا زیرآوار مانده و جان خود را از دست داده اند.

معدن سونگون به عنوان بزرگترین مس معدن خاورمیانه در شهرستان ورزقان قرار دارد. این شهرستان همچنین دارای چندین معدن طلا می باشد با این وجود، ورزقان از داشتن حداقل امکانات و زیرساخت‌های لازم شهری محروم است و شهروندان آن از فقر و بیکاری شدید رنج  می برند. حکومت ایران استحصالات این معادن عظیم آزربایجان را به شهرهای فارس نشین مرکز کشور منتقل می کند و عواید حاصل از این معادن نیز نصیب فارس ها می شود.

مسئولان دولتی آزربایجان شرقی بدون اعتراض به تاراج این معادن عظیم آزربایجان توسط دولت فارسگرای ایران، چندین بار مردم آزربایجان را به دلیل برداشت از معادن طلای ورزقان تهدید کرده اند.

در آبانماه ۱۴۰۰، حجت الاسلام سمیعی رئیس دادگاه بخش خاروانای شهرستان ورزقان، شهروندانی آزربایجانی را که از این معدن برداشت می کنند را «غارتگر» خواند و تهدید کرد با آنها «برخورد قاطع خواهد شد.»

پیش از آن نیز «محمدرضا پورمحمدی» استاندار سابق آزربایجان شرقی و همچنین وبسایت امنیتی «آناج» که توسط سپاه پاسداران ایران در تبریز راه اندازی شده، برداشت مردم آزربایجان از این معدن را «غیرقانونی» خوانده و خواستار برخورد با آنان شده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا