آذربایجانایرانمحیط زیست

بیانیه سازمان‌های سیاسی آزربایجان در رابطه با فاجعه خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه

سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی،خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه را شدیداً محکوم و اعتراض نمودند

فاجعه خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه باسیاست‌های هدف‌دار نژادی و استعمارگرایانه یکی از فجایع ضد انسانی سیستم توتالیتر، مرتجع و نژادپرست جمهوری اسلامی ایران است که علیه ملت‌های تحت ستم ملی اجرایی کرده است.
قریب به صدسال است که حاکمان تهران و متفکران مرکزگرا با سیاست «زمین سوخته برای مهاجرت اجباری و تغییر ترکیب جمعیتی» در آزربایجان ضمن تاراج منابع زیرزمینی و روزمینی ملت تورک آزربایجان با اجرای پروژه‌های درازمدت و هدف‌دار بستر نابودی آن را فراهم کرده است.
دریاچه اورمیه ازجمله مواردی است که جمهوری اسلامی با دکترین درازمدت بستر را برای نابودسازی این ذخیره زیست‌محیطی و بشریت آماده نمود. درحالی‌که کویرهای مرکزی با میلیاردها دلار تاراج شده از منابع زیرزمینی سرزمین سایر ائتنیک ها آباد می‌شود، دریاچه اورمیه را محکوم‌به نابودی کردند تا ریشه بر تیشه ملت تورک آزربایجان بزنند.
از سویی دیگر رژیم جمهوری اسلامی با چشم بستن عمدی به آلودگی رود آراز از سوی ارمنستان فاجعه بسیار بزرگی را در منطقه رقم‌زده و مردم منطقه را با سونامی سرطان روبرو ساخته است. پساب‌های هسته‌ای جاری‌شده از سوی ارمنستان به رود آراز با هماهنگی و عدم اعتراض جمهوری اسلامی شکل می‌گیرد و هدف آن تخلیه نوار مرزی آراز از ترک‌ها و تغییر ترکیب جمعیتی منطقه است.
ما سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی که تاراج و نابودی منابع زیرزمینی، محیط زیستی، انسانی و اقتصادی خود توسط رژیم فاسد جمهوری اسلامی را به‌خوبی احساس می‌کنیم، خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه را شدیداً محکوم و اعتراض همه‌جانبه با هر وسیله و هر شیوه‌ای به این فاجعه محیط زیستی و انسانی را که بقاء ملی تورک‌های آزربایجان را هدف قرار داده، مشروع دانسته و در کنار اعتراضات ملتمان هستیم.

♦️تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش

♦️جنبش دانشجویی آزربایجان – آزوح

♦️حزب دموکرات آزربایجان جنوبی – گآدپ

♦️حزب مرکز آزربایجان

۱۹-۰۷-۲۰۲۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا