ایران

بلومبرگ: آمریکا تا پایان تابستان ۱۰۰ شهپاد را در آب‌های خلیج مستقر می‌کند

بلومبرگ به نقل از برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، خبر داد که ایالات متحده، قصد دارد تا پایان تابستان بیش از ۱۰۰ شناور بدون سرنشین سطح دریا، شهپاد، را برای مقابله با تهدیدات کشورهایی چون ایران، در منطقه خلیج فعال کند.

طبق این گزارش، ایالات‌متحده در حال قانع کردن کشورهای عربی حاشیه خلیج برای استقرار این ربات‌های دریایی در آب‌های خود است.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با اشاره به اینکه در ماه فوریه تعداد شهپادهای مستقر در آب‌های منطقه به ۵۰ فروند رسید، خاطرنشان کرد این فناوری راهی موثر و مقرون به صرفه برای تعمیق شراکت منطقه‌ای ایالات‌متحده است.

قیمت این شهپادها که ساخت شرکت‌های اسرائیلی، آمریکایی و کانادایی هستند، بین ۸۰۰ هزار تا سه میلیون دلار است.

این ربات‌های دریایی اندازه‌های مختلفی دارند. برخی از آنها با سرعت پایین و با استفاده از باتری خورشیدی حرکت می‌کنند و برخی دیگر بزرگ و پرسرعت هستند.

برخی از این شهپادها تا ماه‌ها نیاز به سوختگیری و رسیدگی ندارند و بیشترین زمان مقاومت آنها ۲۲۰ روز در دریای سرخ ثبت شده است.

به گفته سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در بحرین، تاکنون بحرین و کویت به صورت رسمی برای خرید این شهپادها اعلام آمادگی کرده‌اند.

علاوه بر تهدید ایران در منطقه، مقامات آمریکا درباره تلاش‌های چین برای گسترش روابط نظامی خود با کشورهای عربی خلیج نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری بسیاری از کشورهای منطقه و یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت آنها است، در حال حاضر در جیبوتی در شاخ آفریقا پایگاه نظامی دریایی دارد.

چین همچنین در اسفند ماه به همراه ایران و روسیه در یک رزمایش نظامی مشترک در دریای عمان شرکت کرد.

خبر استقرار ربات‌های شناور در آب‌های منطقه در حالی منتشر می‌شود که جمهوری اسلامی اقدامات خود در توقیف کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی را افزایش داده است.

روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، دادستان تهران اعلام کرد که نفت‌کش «نیووی» با پرچم پاناما از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شده است.

ساعتی قبل از آن، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا خبر داد که نیروی دریایی سپاه پاسداران صبح چهارشنبه یک کشتی با پرچم پاناما را در حین عبور از تنگه هرمز توقیف کرده است.

کمتر از یک هفته پیش نیز نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ارتش جمهوری اسلامی یک نفت‌کش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرده‌ است.

پس از آن، نیروی دریایی ارتش با برعهده گرفتن مسوولیت این توقیف، کشتی را متهم کرد در تصادم با یک شناور ایرانی، «موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی» شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا