جهانخاورمیانه

قطع اینترنت و ارتباطات غزه با تشدید حمله‌ اسرائیل؛ آمریکا ۳۰۰ نیروی دیگر به منطقه می‌فرستد

با شدت گرفتن حمله‌های اسرائیل به غزه، مخابرات فلسطین از اختلال کامل در همه خدمات ارتباطی و اینترنت در غزه خبر داد. هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه، آمریکا ۳۰۰ نیروی نظامی دیگر خود را به خاورمیانه فرستاد.

علاوه بر حمله‌های هوایی و عملیات زمینی اسرائیل در غزه، نیروی دریایی این کشور نیز مناطق ساحلی این باریکه را هدف حمله قرار داد.

در کرانه باختری نیز نیروهای اسرائیل به شهرهای جنین و طولکرم حمله کردند که در نتیجه درگیری‌های طولکرم، یک فلسطینی کشته شد.

سخنگوی پنتاگون سه‌شنبه ۹ آبان از اعزام ۳۰۰ نیروی آمریکایی دیگر به خاورمیانه‌ خبر داد اما گفت این نیروها به اسرائیل منتقل نخواهند شد. آمریکا در هفته‌های اخیر، در چند مرحله ناوها و هواپیماهای جنگی خود را نیز به منطقه اعزام کرده است.

با شدت گرفتن درگیری‌های ارتش اسرائیل و حماس در نوار غزه و افزایش تحرکات نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه، وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۹ آبان در دیدار با اسماعیل هنیه گفت در صورت ادامه حمله‌های اسرائیل و گسترش درگیری‌ها در منطقه، هیچ‌ طرفی از پیامدهای آن مصون نخواهد ماند.

پیش‌تر امیرعبداللهیان ارتباط تهران با گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه را تکذیب کرده و گفته بود ایران هیچ گروه و جنگ نیابتی‌ای در منطقه ندارد.

در حالی که در هفته‌های اخیر، حمله‌های نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا و اسرائیل شدت گرفته، کریستوفر ری، رییس اف‌بی‌آی گفت که در صورت گسترش بحران در منطقه، احتمالا حملات سایبری علیه منافع و زیرساخت‌های حیاتی آمریکا که قبلا توسط ایران و برخی عوامل انجام شده، وخیم‌تر می‌شود.

از سوی دیگر، کریستین ابی زید، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا، گفت که پس از حمله حماس به اسرائیل، هیچ نشانه‌ای از تهدید نگران‌کننده‌ای از سوی جمهوری اسلامی در خاک آمریکا مشاهده نکرده است، اما هشدار داد که تهران دارای توانایی قابل توجهی برای افزایش تنش دارد.

با افزایش نگرانی‌ها از گسترش تهدیدهای جموری اسلامی، مقام‌های ارشد سابق و یک منبع امنیتی اردنی به رویترز گفتند که اردن اکنون به دلیل نگرانی‌ها از احتمال گسترش درگیری‌ها از سوی حکومت ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه، خواستار سامانه‌های دفاعی پیشرفته‌تر از آمریکا است.

در همین حال، سایت «امواج مدیا» خبر داد اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه برای بررسی احتمال گسترده‌تر شدن دامنه درگیری‌ها در بیروت، پایتخت لبنان به سر می‌برد.

 

حملات حوثی‌های یمن به اسرائیل

گروه حوثی‌های یمن اعلام کرد سه حمله پهپادی علیه اسرائیل انجام داده است. این گروه تهدید کرد تا زمانی که اسرائیل حملات خود را به نوار غزه متوقف نکند، این کشور را هدف قرار خواهد داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد سه موشک زمین به زمین شلیک شده از سوی دریای سرخ را رهگیری و ساقط کرده است. وای‌نت نوشت این موشک‌ها از یمن به سمت اسرائیل شلیک شده بودند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: نیروهای نیابتی ایران مانند حوثی‌ها، تلاش می‌کنند ما را به چالش بکشند و حواس ما را از جنگ در غزه منحرف کنند، اما ما تمرکز خود را بر غزه حفظ می‌کنیم.

نیروهای دفاعی اسرائیل صبح روز سه‌شنبه نهم آبان اعلام کردند یک «هدف هوایی» را شناسایی و ساقط کرده‌اند که به خاک اسرائیل نزدیک می‌شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود یک پهپاد در نزدیکی شهر ساحلی ایلات در فاصله ۲۰۰ کیلومتری غزه و جنوبی‌ترین بخش اسرائیل مشاهده شده است.

حوثی‌ها که از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه هستند، پیش از این در روز ۲۷ مهر با تعدادی پهپاد و موشک دوربرد کروز اسرائیل را هدف قرار دادند. این حمله از سوی ناو یو‌اس‌اس کارنی در دریای سرخ و همچنین سامانه دفاعی عربستان سعودی رهگیری و دفع شد.

ادامه درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند درگیری‌های شدید میان ارتش این کشور و شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه ادامه دارد.

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت: ارتش در عملیات زمینی در نوار غزه در حال دستیابی به دستاوردهای مهمی است اما بهای سنگینی را نیز می‌پردازد. طبق اعلام ارتش اسرائیل،در آخرین دور حمله‌ها به شمال غزه، ۹ سرباز این کشور کشته شدند.

طبق اعلام ارتش اسرائیل، نیروی زمینی این کشور کنترل یک پایگاه نظامی حماس در جبالیا را به دست گرفته است و در این عملیات حدود ۵۰ عضو حماس، از جمله ابراهیم بیاری، فرمانده گردان مرکزی حماس در این منطقه، کشته شدند.

در مقابل، حملات راکتی شبه‌نظامیان فلسطینی به شهر ساحلی اشدود، چهار مجروح بر جای گذاشت.

طبق اعلام وزارت کشور حماس، در حملات هوایی ارتش اسرائیل به مناطق مسکونی در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه، ۴۰۰ نفر کشته و مجروح شدند.

تنش میان حزب‌الله و اسرائیل

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل گفت «فردای حماس»، اسرائیل «درس‌های آموخته شده» را علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله به کار خواهد بست. او افزود این موضوع جنبه عملیاتی خواهد داشت اما از دادن توضیح بیشتر خودداری کرد.

ارتش اسرائیل از سرنگون‌سازی یک موشک که از لبنان به یک پهپاد اسرائیلی شلیک شده بود، خبر داد. هواپیماهای جنگنده اسرائیل در واکنش، به موضعی که این موشک از آن شلیک شده بود، حمله کردند.

در همین حال، شبکه المیادین خبر داد حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز جمعه ۱۲ آبان برای اولین بار پس از آغاز جنگ حماس و اسرائیل سخنرانی خواهد کرد.

مخالفت‌ها با درخواست آتش‌بس

افزایش روزافزون تلفات، درخواست‌های آمریکا به‌عنوان متحد اصلی اسرائیل و دیگر کشورها و سازمان ملل را برای متوقف شدن نبرد به منظور رسیدن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه تشدید کرده است.

وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، اعلام کرد شمار کشته‌شدگان از زمان آغاز جنگ به ۸ هزار و ۵۲۵ نفر رسیده است.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) اعلام کرد بیش از ۷۰ درصد کشته‌شدگان مناقشه حماس و اسرائیل در نوار غزه، زنان و کودکان هستند.

آمریکا هم در همراهی با اسرائیل درخواست‌ها را برای آتش‌بس رد کرد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت برقراری آتش‌بس در حال حاضر پاسخ درستی نیست. او به‌جای آن پیشنهاد داد برای تسهیل کمک‌رسانی به غیرنظامیان در غزه وقفه‌هایی در نبرد ایجاد شود.

جان کربی همچنین با اشاره به مذاکرات با وزیر دفاع عربستان سعودی در واشینگتن، در جمع خبرنگاران گفت با وجود جنگ غزه، عربستان هنوز هم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل علاقمند و متعهد است.

در همین حال، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار حفاظت از غیرنظامیان گرفتار در درگیری بین اسرائیل و نیروهای حماس شد و بر لزوم احتیاط از سوی همه طرف‌ها تاکید کرد.

در حالی که تلاش‌های بین‌المللی برای فراهم کردن امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه ادامه دارد، کاخ سفید اعلام کرد ۶۶ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه طی ۲۴ ساعت گذشته وارد غزه شدند و انتظار می‌رود ده‌ها کامیون دیگر نیز طی ساعت‌های آینده ترخیص شوند.

وضعیت گروگان‌های حماس

رویترز به نقل از متخصصان نظامی نوشت نیروهای اسرائیلی در تهاجم زمینی خود به آرامی پیش می‌روند تا احتمال مذاکره شبه‌نظامیان حماس برای آزادی گروگان‌ها بر جا بماند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دیوید بارنیا، رییس موساد طی روز‌های گذشته به قطر سفر کرده است تا با مقام‌های ارشد این کشور درباره آزادسازی گروگان‌های در اختیار حماس گفت‌وگو کند.

در همین حال، سخنگوی شاخه نظامی حماس در ویدیویی گفت که این گروه به میانجی‌گرها اعلام کرده که طی روزهای آینده تعدادی از اسرای خارجی را آزاد خواهد کرد.

از زمان حمله هفتم اکتبر حماس، ۲۴۰ گروگان از اسرائیل از سوی این گروه شبه‌نظامی به غزه برده شدند.

در پی حملات زمینی شامگاه دوشنبه ارتش اسرائیل، یکی از گروگان‌ها آزاد شد.

اوری مگیدیش، سرباز زن اسرائیلی است که ۱۵ مهر از سوی حماس ربوده شده بود.

واکنش‌ها و رایزنی‌های بین‌المللی درباره مناقشه خاورمیانه

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات اسرائیل به نوار غزه «تلاش‌ها برای میانجیگری‌ها و کاهش تنش را تضعیف می‌کند»

در ادامه رایزنی‌های بین‌المللی، جو بایدن و پادشاه اردن درباره راه‌های توقف خشونت‌ها و کاهش تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نیز اعلام کرد که ریشی سوناک در گفت‌وگو با محمود عباس گفته که به حمایت از اقدامات دیپلماتیک برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

در همین حال، حمله‌های اسرائیل به غزه با واکنش اعتراض‌آمیز کشورهای آمریکا جنوبی همراه شده است. وزارت خارجه بولیوی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع می‌کند.

کلمبیا در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه، سفیر خود را از این کشور فراخواند. رییس‌جمهوری کلمبیا در ایکس نوشت: اگر اسرائیل به کشتار مردم فلسطین ادامه دهد، ما نمی‌توانیم در این کشور بمانیم.

رییس‌جمهوری شیلی نیز اعلام کرد این کشور در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل در غزه، سفیر خود در اسرائیل را برای رایزنی فرا خوانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا