اجتماعیایرانتحلیل و گزارشسیاست

فرضیه حمله بیولوژیک و کرونا؛ دروغ بزرگ محمدحسین باقری به خامنه‌ای

«علی خامنه‌ای» روز گذشته در فرمانی خطاب به «محمدحسین باقری»، رییس ستاد نیروهای کل مسلح ایران، فرضیه احتمال شیوع ویروس «کرونا» در ایران بر اثر حمله بیولوژیک را مطرح کرد و دستور تشکیل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی را برای مقابله با این ویروس داد. فرضیه حمله بیولوژیک از کجا آمده است؟

رهبر جمهوری اسلامی در دستوری به رییس ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرده است درباره شیوع ویروس کرونا، قرائنی وجود دارد که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده است؛ موضوعی که با یک واسطه می‌توان کرونا را نیز در کنار موضوعات دیگر، به «دشمن» و به تعبیر بهتر، به امریکا نسبت داد.

آیت‌الله خامنه‌ای به محمدحسین باقری دستور داده است یک قرارگاه بهداشتی و درمانی توسط ستاد کل نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا ایجاد شود.

او در این حکم نوشته است: «این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال حمله‌ بیولوژیکی بودن این رویداد را مطرح کرده، می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیافزاید.»

این دستور خامنه‌ای در واقع پاسخی به گزارش مطرح شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح درباره احتمال حمله بیولوژیک در این موضوع بوده است. به این ترتیب، محمد حسین باقری در گزارش خود به خامنه‌ای، یک فرضیه دروغ را بال و پر داده و نظر مساعد رهبر جمهوری اسلامی را به آن جلب کرده است.

این دستور رهبر جمهوری اسلامی شبیه به سخنانی است که خود مقامات ستاد کل نیروهای مسلح درباره کرونا مطرح کرده بودند.
«حسن عراقی‌زاده»، سخن‌گوی قرارگاه مبارزه با کرونا در ستاد کل نیروهای مسلح مدعی حمله بیولوژیک توسط امریکا در این باره شده و گفته بود: «در این باره برخی شواهد و احتمالات وجود دارد که باید بر اساس آن‌ها قضاوت کرد. همه ما می‌دانیم که امریکا در برخی کشورها آزمایشگاه‌هایی دارد که درباره انواع ویروس‌ها آزمایش‌های بیولوژیک و مهندسی ژنتیک انجام می‌دهند.»

اینک دستور خامنه‌ای نیز تایید این فرضیه مطرح شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح است تا بتوان موضوع کرونا در ایران را با کرونا در دیگر کشورها تفکیک کرد. رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش با این تفکیک می‌توانند به افکار عمومی اعلام کنند که ضعف مدیریت حکومت و یا موضوعاتی مانند قرنطینه نکردن قم نبوده که باعث گسترش این ویروس شده بلکه نوع این ویروس در ایران متفاوت بوده و به همین دلیل تعداد جان باختگان نیز بسیار بیشتر از حد معمول شده است.

آن‌ها با پررنگ کردن این موضوع، حداقل می‌توانند یک خوراک تبلیغاتی برای محافل مذهبی دست و پا کنند و تا مدتی آن‌ها را مشغول نگه دارند. صحبت از حمله بیولوژیک، موضوع کرونا را تبدیل به یک موضوع امنیتی می‌کند که منجر به دخالت جدی سپاه پاسداران در آن می‌شود.

موضوع حمله بیولوژیک و یا ترور بیولوژیک برای نخستین بار نیست که مطرح می‌شود، پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی از این موضوع سخن گفته‌اند. این موضوع اما دو بعد داشته است؛ یک بعد تبلیغاتی که درباره ترور برخی از افراد مطرح شده است و بعد دیگر، اقداماتی بوده که نهادهایی چون سپاه پاسداران و شورای عالی امنیت ملی انجام داده‌اند.

درباره بعد تبلیغاتی، ادعاهای مختلفی درباره ترور بیولوژیک برخی افراد مطرح شده است؛ ادعاهایی درباره ترور بیولوژیک «بیژن نوباوه»، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، «نادر طالب‌زاده» و «فرج‌الله سلحشور»، دو فیلم‌ساز وابسته به حکومت، «سعید کاظمی آشتیانی» رییس «پژوهشکده رویان» و «علی دادمان» فرزند وزیر سابق راه دولت «محمد خاتمی». دادمان بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

اما «حسین نقوی حسینی»، سخن‌گوی «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی به نقل از رییس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرده بود که هیچ‌کدام از گزارش‌ها درباره ترور بیولوژیک علی دادمان، بیژن نوباوه و نادر طالب‌زاده، اثبات نشده‌اند.

مدتی پیش از آن نیز «علی شمخانی»، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده بود که کمیته‌ای برای بررسی ترورهای بیولوژیک در دبیرخانه این شورا تشکیل شده است تا موضوع ترور احتمالی علی دادمان و افراد دیگر را بررسی کند.

امسال نیز شایعاتی درباره ترور بیولوژیک «مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل متحد مطرح شده بود اما «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران  این شایعه را تکذیب کرد.

به جز این بحث‌های تبلیغاتی، برخی نهادها چون شورای عالی امنیت ملی و سپاه پاسداران تحقیقاتی را درباره حمله بیولوژیک انجام داده‌اند؛ از جمله «غلامرضا جلالی»، رییس سازمان پدافند عامل در مصاحبه‌ای گفته بود قرارگاه پدافند زیستی برای مقابله با تهدیدات انسان‌ساخت که با منشا تغییرات انسانی در حوزه زیستی است، تشکیل شده است.

وی در این مصاحبه هم‌چنین گفته بود که موضوع، فعل و انفعالاتی است که روی ویروس‌ها و میکروب‌ها انجام می‌شود و اپیدمی‌های طبیعی در آن وجود دارد که در حوزه اقدامات وزارت بهداشت است اما سازمان پدافند غیرعامل نیز بر روی آن نظارت دارد.

سازمان پدافند عامل و دیگر نهادها هم‌چنین پیش از این تحقیقاتی را برای مقابله با حمله بیولوژیک انجام داده‌اند که از جمله آن‌ها، انجام تحقیقاتی درباره آمادگی نهادها برای مقابله با حمله بیولوژیک است. به جز این‌ها، تحقیقات مستقل دیگری نیز درباره آمادگی بیمارستان‌ها برای مقابله با حمله بیولوژیک انجام شده که بر اساس یکی از این تحقیقات، آمادگی بیمارستان‌ها برای مواجهه با این حملات ضعیف است.

اینک شیوع ویروس کرونا در ایران فرصتی شده که نهادهایی چون سازمان پدافند غیرعامل فرضیه حمله بیولوژیک را به صورت جدی‌تری مطرح کند و در این میان، تشکیلات جدیدی را برای مقابله با این موضوع اختصاص دهد. به این ترتیب، حمله بیولوژیک اسم رمز برخی نهادها برای جلب بودجه بیشتر و تبلیغات جدید است.

در نهایت اما نهادهایی مثل سازمان پدافند غیرعامل در موضوعات اجرایی مانند مبارزه با کرونا، عملا قادر به انجام هیچ اقدام جدی نبوده و اقداماتش عملا تنها به تحقیق و تبلیغ در سالیان گذشته خلاصه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا