جهان

صف بندی نوین بین‌المللی

آمریکا خطاب به چین: در صورت تحریم بین‌المللی روسیه، چین حق ندارد از روسیه حمایت کند و در صورت حمایت از روسیه باید منتظر عواقب جدی آن باشد.

آمریکا خطاب به چین: در صورت تحریم بین‌المللی روسیه، چین حق ندارد از روسیه حمایت کند و در صورت حمایت از روسیه باید منتظر عواقب جدی آن باشد.

چین خطاب به آمریکا:

روابط ما با روسیه فراتر از روابط عادی و حتی استراتژیک است

پی نوشت و تحلیل کوتاه:

نظام بین الملل که در تعریف ساده می توان آن را کنشگری قدرت های بزرگ و متوسط جهانی و همچنین آرایش قدرت توصیف کرد، در طی سیر تاریخی خود اشکال مختلفی به خود گرفته است، نظم موجود در ابتدا و پس از جنگ جهانی اول و همچنین نظم موجود در طول جنگ جهانی دوم و همچنین پس از آن مصداق بارز تغییر در موازنه ها و نظام بین الملل می باشد.

اما با ورود چین به معادلات بین المللی، شاهد نظم نوین و تقریبا نامتعارفی هستیم و سایر کشورها نیز بنا بر اقتضای منافع امنیت خود در حال گسستن یا پیوستن به انگاره‌های نظم نوین بین المللی میباشند. کشورهایی مانند ایران از هم اکنون خود را در کنار بلوک شرق رهبری چین و روسیه می بیند و ترکیه نیز بنا بر اقتضای ژئوپلیتیک خود سیاست موازنه و استقلال نسبی را در پی گرفته است.

جالب اینجاست که در صورت عدم اثبات ابر قدرتی از سوی آمریکا، شاهد آن خواهیم بود که مجموعه غرب به رهبری آمریکا به قاره های اروپا و آمریکا محدود شده و حوزه هژمونیک آن در سواحل بنادر الکساندروپلیس یونان خاتمه یابد….

پی نوشت دوم:

هرکدام از ادعاهای مطرح شده در متن فوق قابل بررسی و به چالش کشیده شدن می باشد. مطالعات اوراسیا-خاورمیانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا