ایرانسلامتی و زندگیسیاست

گذشتن آمار مبتلایان به کرونا در ایران از مرز ۱۰ هزار نفر

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در نشست خبری روزانه خود از پنج رقمی شدن آمار مبتلایان به کرونا در این کشور خبر داد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در نشست خبری روزانه خود از پنج رقمی شدن آمار مبتلایان به کرونا در این کشور خبر داد.

او روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفند اعلام کرد از ظهر چهارشنبه تا امروز، ۱۰۷۵ مورد بیمار مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و تعداد کل مبتلایان به ۱۰۰۷۵ نفر افزایش یافته است.

به گفته جهانپور، در طول ۲۴ساعت گذشته، ۷۵ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان به ۴۲۹ نفر رسیده است.

پیشتر، سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، گفت که برای کاهش بار تراکم در بیمارستان‌های این کشور، افراد مشکوک پیش از ورود به بیمارستان‌ها از افراد مبتلا به ویروس کرونا جدا می‌شوند.

نمکی، روز پنج‌شنبه، درباره طرح جدید «بسیج ملی کرونا» برای شناسایی زودهنگام افراد مبتلا به این ویروس به خبرنگاران گفت: «در این طرح، ورود و خروج افراد مشکوک و آلوده جداسازی شده و با مسیر خاصی که تعریف کردیم این افراد با یکدیگر هیچ اختلاطی نخواهند داشت. همچنین بار تراکم بیمارستان‌ها کم خواهد شد.»

او از اجرای آزمایشی این برنامه در ۴ استان ایران خبر داد و اضافه کرد: «به دنبال اجرای این برنامه در استان‌های قم و گیلان، در چند روز گذشته موج ورودی بیماری نسبت به خروج آن در این دو استان منفی شده و اکنون در گیلان و قم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که امواج طوفانی بیماری را نداریم.»

او ادامه داد: «این طرح با استفاده از بستر پرونده الکترونیک سلامت و ارتباط با خانواده‌ها در جهت بیماریابی کرونا انجام می‌شود.»

نمکی با اشاره به «حضور ۱۲ کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در کشور طی چند روز گذشته»، گفت: «آنها نیز اصرار داشتند که اگر بتوانیم بیماران را در اولین مرحله گرفتاری تشخیص داده و از چرخش آنها در جامعه پیشگیری کنیم، افراد مرتبط با آنها را شناسایی و ایزوله کنیم و آموزش‌های لازم را ارائه دهیم، زنجیره انتقال بیماری را قطع خواهیم کرد.»

وزیر بهداشت ایران همچنین از افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در این هفته به ۵۰ آزمایشگاه و هفته دیگر به ۷۰ آزمایشگاه خبر داد و گفت: «بخش خصوصی مورد وثوق‌مان نیز به این چرخه خواهند پیوست.»

او ادامه داد: «ما در دو سه روز گذشته ۳/۵ میلیون نفر را ارزیابی کردیم و در بین این افراد ۱۲۰۰ نفر را شناسایی کردیم که باید تحت مراقبت قرار گیرند و در این بین فقط ۲۷۰ نفر بستری شدند و حدود ۲۷۰۰ نفر افرادی که با آنها ارتباط داشتند را نیز شناسایی کردیم که تحت مراقبت قرار گرفتند.»

این اظهارات وزیر بهداشت ایران در حالی است که با رشد سرعت ابتلا به بیماری کرونا در این کشور، علاوه بر استان‌های شمالی در تعدادی از مناطق دیگر از جمله مشهد و یزد مشکل کمبود فضای بیمارستانی گزارش شده است.

به عنوان نمونه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌هایی که مختص بستری بیماران حاد تنفسی در این استان هستند خبر داده و اعلام کرده که این بیمارستان‌ها دیگر جوابگوی بیماران جدید نیست.

همچنین نمایندگان گیلان و مازندران نیز در نامه‌هایی جداگانه به مقام‌های دولت خواستار رسیدگی فوری به وضعیت بحرانی استان خود شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا