ایرانجهان

جلسه شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، شامگاه یک‌شنبه 26 فروردین، در آغاز نشست شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل ضمن محکوم کردن «تنش‌افزایی خطرناک ناشی از حمله گسترده ایران به اسرائیل»، هشدار داد: «خاورمیانه در لبه پرتگاه است و مردم منطقه با خطر واقعی و یک درگیری همه جانبه ویرانگر روبرو هستند.»

جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، در مورد بررسی وضعیت خاورمیانه پس از حملات مستقیم پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل پایان یافت.

▪️در این نشست که به درخواست اسرائیل برگزار شد، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و برخی از اعضای شورای امنیت سخنانی را در ارتباط با حملات بامداد یکشنبه جمهوری اسلامی و پیامدهای آن در منطقه ایراد کردند.

▪️نمایندگان اسرائیل، جمهوری اسلامی و سوریه نیز به نشست دعوت شده و سخنرانی کردند.

▪️قرار نبود این نشست فوق‌العاده به نتیجه مشخصی ختم شود یا قطعنامه‌ای صادر شود، و تنها با هدف بررسی وضعیت در منطقه خاورمیانه و شنیدن مواضع طرف‌های درگیر و همچنین اعضای جامعه بین‌المللی تشکیل شد.

🔹نماینده انگلیس در شورای امنیت: ایران نقش بی‌ثبات‌ساز در منطقه دارد

▪️حمله دیشب اولین حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل بود و انگلیس آن را محکوم می‌کند. نیت ایران ایجاد آشوب در منطقه است.

🔹 نماینده فرانسه در شورای امنیت: حملات بی‌سابقۀ ایران را محکوم می‌کنیم

از شورای امنیت می‌خواهیم‌ برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کند. بر دفاع از اسرائیل تاکید می‌کنیم. تلاش می‌کنیم از بالارفتن تنش جلوگیری کنیم.

🔹 نماینده آمریکا در شورای امنیت: شورای امنیت باید بی‌چون و چرا اقدامات تجاوزکارانه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کند

رابرت وود در نشست فوق‌العده شورای امنیت اضافه کرد، شورای امنیت سازمان ملل باید بی‌چون و چرا اقدامات تجاوزکارانه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کند و از تهران و شرکای آن بخواهد حملات خود را متوقف کنند.

🔹 نماینده اسرائیل در شورای امنیت: امروز رژیم آیت‌الله فرقی با رایش سوم ندارد

«دیروز رژیم آیت‌الله‌ها در نقض کامل قوانین بین‌المللی به خاک اسرائیل حمله کرد. این حمله از خاک ایران، لبنان، یمن، سوریه و عراق انجام شد. من همواره درباره نقش ایران هشدار دادم و از این شورا خواستم که اقدامات جدی علیه آن انجام دهد. گفته‌ام که ایران و خواسته‌های مستکبرانه‌اش باید متوقف شود وگرنه منطقه در آتش جنگ می‌سوزد.»

🔹 دفاع چین و روسیه، دو عضو دائم دارای حق وتو در شورای امنیت از جمهوری اسلامی ایران

چین و روسیه حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را «تلافی‌جویانه» دانسته و از محکوم کردن آن خودداری کردند.

🔹 نماینده اسرائیل در شورای امنیت: حمله دیشب ایران می توانست کل منطقه را به جنگ بکشاند

«حمله ایران به اسرائیل در زمانی اتفاق می‌افتد که به سمت قابلیت هسته‌ای حرکت می‌کند. ایران به زودی به قابلیت هسته‌ای دست خواهد یافت. به امضا کنندگان برجام می‌گویم مکانیزم ماشه را همین امروز فعال کنید همه تحریم‌های ممکن را درباره ایران وضع کنید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا