ایران

سفیر انگلیس در تهران: گریس‌-۱ قصد ارسال نفت به سوریه را داشت

سفیر انگلیس در تهران اعلام کرد که نفتکش ایرانی گریس-۱ مجوز نداشته و قصد ارسال نفت به نهادهای تحريم شده سوريه را داشته است.

راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران طی مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره نفتکش «گریس-1» ایران که از چهارم ژوئیه گذشته به ظن انتقال نفت به سوریه توسط دولت خودمختار جبل الطارق توقیف شده بود، نوشت: «در مورد كشتی گريس 1، قانون كاملاً روشن است. اروپا تجارت نفت ايران را تحريم نكرده است. ولی هرگونه انتقال نقدی و غيرنقدی به نهادهای تحريم شده از طريق اروپا غيرقانونی است. كشتی گريس 1 در قلمرو اروپا بوده و اين امری غير قابل انكار است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «شواهد روشن است: قصد فرستادن نفت به نهادهای تحريم شده سوريه بوده است. شايان ذكر است كه كشتی گريس 1 بدون مجوز بوده است ( فاقد پرچم). جبل الطارق حق داشته آن را توقيف نمايد.»

گفتنی است دولت خودمختار جبل‌الطارق یکی از مناطق فرادریایی انگلستان در 4 ژوئیه گذشته نفت‌کش «گریس-1» ایران با دو میلیون بشکه نفت را توقیف کرد. جبل الطارق، نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه رژیم سوریه را دلیل توقیف این نفتکش اعلام کرده است.

با این حال، دادگاه جبل الطارق دیروز پنجشنبه 15 اوت، به رفع توقیف این نفتکش رای داد. آنتونی دادلی، دادستان پرونده مذکور صبح دیروز پیش از صدور حکم دادگاه اعلام کرده بود که این شناور آزاد خواهد شد اما اجرای حکم برای ارزیابی و بررسی درخواست آمریکا به تعویق افتاده است. رسانه‌ها از مراجعه وزارت دفاع آمریکا به دادگاه جبل الطارق برای تحویل نفتکش خبر داده بودند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران نیز در تاریخ 19 ژوئیه نفتکش «Steno Impero» انگلستان را در تنگه هرمز توقیف کرد. تهران دلیل این اقدام را عدم رعایت قوانین بین‌المللی دریایی توسط نفتکش مذکور در تنگه هرمز اعلام کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا