جهان

رئیس کمیسیون اروپا: کمک تسلیحاتی چین به روسیه روابط اروپا با پکن را تیره می‌کند

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا که برای دیدار با مقامات چین به این کشور سفر کرده است، در اظهاراتی گفت ارائه تجهیزات نظامی توسط چین به روسیه، به روابط این کشور با اتحادیه اروپا به‌شدت آسیب می‌زند.

به گزارش «یورونیوز»، فون درلاین که پنج‌شنبه پس از دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «صریح بگویم که مسلح کردن نیروی متجاوز، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. روسیه متجاوز است و هرگز نباید مسلح شود. و چنین چیزی به‌شدت به روابط اتحادیه اروپا و چین آسیب می‌رساند.»

فون درلاین روز پنجشنبه دو دیدار با شی جین‌پینگ برگزار کرد، که اولی در قالبی سه‌جانبه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و دومی یک نشست تک به تک با رئیس‌جمهوری چین بود. او همچنین با لی چیانگ، نخست وزیر چین دیدار کرد.

او به خبرنگاران گفت: «من در گفت‌وگوهای امروز خودم تأکید کردم که قاطعانه پشت طرح صلح زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ایستاده‌ام. همچنین از برخی اصولی که چین مطرح کرده استقبال می‌کنم.»

فون درلاین از پکن خواست تا از نفوذ خود برای منصرف کردن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از عملی کردن تهدید اخیر خود مبنی بر استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس استفاده کند.

به گفته رئیس کمیسیون اروپا: «چین به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت بزرگی برای استفاده از نفوذ و دوستی چندین دهه‌ای خود با روسیه دارد. ما روی چین حساب می‌کنیم که این مسئولیت را انجام دهد و در پیام‌رسانی بسیار شفاف باشد.»

فون درلاین در پایان شی را تشویق کرد تا با زلنسکی دیدار کند. او گفت که در جریان است که زلسنکی به‌طور رسمی از شی خواسته تا درباره بحران اوکراین با وی گفت‌وگو کند.

او تاکید کرد: «بنابراین شنیدن این موضوع برایم جالب بود که رئیس‌جمهوری چین تمایل خود را برای مذاکره تحت شرایط و در زمان مناسب اعلام کرد. به نظرم این یک حرکت مثبت است.»

یورونیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا