جهانخاورمیانه

واکنش ترکیه به اظهارات مکرون درباره شبکه‌های ترکیه، چین و روسیه در آفریقا

پس از آنکه امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه «شبکه‌های» تحت کنترل ترکیه، روسیه و چین در آفریقا را به انتشار تبلیغات ضدغربی به ویژه ضدفرانسه متهم کرد، دولت آنکارا به این اظهارات واکنش نشان داد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در یک پاسخ کتبی اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد برخی از کشورها از جمله ترکیه در جریان سفر به الجزایر را «بسیار تاسف‌بار» خواند.

وی تاکید کرد: «ماکرون در مواجهه با گذشته استعماری خود در آفریقا به ویژه الجزایر با مشکل مواجه است، اینکه بخواهد با متهم کردن کشورهای دیگر از جمله کشور ما از شر گذشته استعماری خود خلاص شود، غیرقابل قبول است».

بیلگیچ همچنین تصریح کرد: «اینکه ترکیه دوستی را اشاعه کرده و به خصومت دامن نمی‌زند، ما از شرکای استراتژیک اتحادیه آفریقا بوده و روز به روز روابط خود را با الجزایر و سایر کشورهای قاره آفریقا بهبود می بخشیم. این روابط که مبتنی بر اعتماد متقابل و برد-برد است، برای اراده کشورها احترام قائل است».

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: «اگر فرانسه فکر می‌کند در قاره آفریقا واکنش‌هایی علیه آن وجود دارد، باید منشا آن را در گذشته استعماری خود جسته و در اصلاح آن بکوشد. این ادعای که واکنش‌ها را ناشی از فعالیت کشورهای ثالث می‌داند و به جای مقابله و حل مشکلات گذشته تاریخ جامعه شناختی را انکار می‌کند، نشان دهنده ذهنیت مخدوش برخی از سیاستمداران است. امیدواریم که فرانسه هر چه زودتر به این بلوغ برسد که با گذشته استعماری خود بدون سرزنش سایر کشورها از جمله کشور ما روبرو شود».

گفتنی است ماکرون در جریان بازدید از قبرستان مسیحیان و یهودیان در الجزایر، به خبرنگاران گفت که شبکه‌های متصل به روسیه و چین و همچنین ترکیه، در آفریقا تبلیغات ضد فرانسوی انجام می‌دهند.

خبرگزاری آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا