جهانسیاست

راه پوتین برای نشستن بر مسند قدرت تا سال ۲۰۳۶ باز شد

رفراندم روسیه با آری گفتن ۷۸ درصد از رأی‌دهندگان به تغییرات قانون اساسی به‌منظور امکان تمدید دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین تا سال ۲۰۳۶ رو به پایان است، 

به گزارش رویترز، بامداد امروز پنجشنبه، ۱۲ تیر، پس از شمارش بیش از ۹۸ درصد از آرا، اکثریت رأی دهندگان روسیه به تغییرات پیش‌بینی شده در قانون اساسی این کشور رای مثبت دادند. بدین ترتیب راه برای ادامه ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین برای ۱۶ سال دیگر هموار شد.

در جریان این رفراندوم، برای نخستین بار مراکز اخذ رأی به مدت یک هفته از ۲۵ ژوئن تا ۱ ژوئیه باز و آراء شهروندان را جمع‌آوری می کردند.

در واکنش با نتایج این همه‌پرسی آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزسیون این کشور اعلام کرده است که نتایج این همه‌پرسی را به‌رسمیت نمی‌شناسد و علیه آن اعتراض خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین ۶۷ ساله برای دو دهه است که به عنوان نخست وزیر و رئیس جمهور قدرت را در روسیه به دست گرفته و پس از ژوزف استالین طولانی‌ترین دوره رهبری را در تمام دوران اتحاد جماهیر شوروی و روسیه داشته است.

هر دوره ریاست جمهوری در روسیه ۶ ساله است و دوره فعلی آقای پوتین در سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید.

اصلاحات جدید بر قانون اساسی، علاوه بر تمدید دوره ریاست جمهوری آقای پوتین، قوانین روسیه را بر مقررات بین‌الملل ارجحیت می‌دهد و ازدواج دگرباشان را نیز ممنوع می‌کند.

دولت روسیه از یک سو با برگزاری قرعه‌کشی برای جوایزی مثل آپارتمان و از سویی دیگر تبلیغ در مورد سایر موارد اصلاحات در قانون اساسی مثل بهبود و افزایش حقوق بازنشستگی و ممنوعیت ازدواج دگرباشان سعی کرد تا مردم محافظه‌کار روسیه را به دادن رای مثبت در این همه‌پرسی تشویق کند.

کمیسیون انتخابات روسیه، میزان شرکت واجدان شرایط را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد.

آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه با اشاره به تخلفات صورت گرفته در این رفراندوم، اعلام کرد که نتایج را نمی‌پذیرد.

گفته می‌شود که پیش از پایان کامل کار حوزه‌های رای‌گیری، نتایج اولیه شمارش آرا اعلام شده است. همچنین، نیروهای اپوزیسیون از صدها مورد تخلف در حوزه‌های رای‌گیری خبر داده‌اند. گفته شده است که در برخی نقاط، مردم وادار به شرکت در رفراندوم شده‌اند.

آقای ناوالنی گفته است که به علت شیوع بیماری کووید-۱۹ در شرایط کنونی از برگزاری تظاهرات اعتراضی صرف‌نظر می‌کند. او گفته است که در پايیز سال جاری، علیه این رفراندوم اقدام به برپایی تظاهرات خواهد کرد.

یک نهاد غیر دولتی ناظر بر روند انتخابات به نام «گولوس» اعلام کرده که نمی‌تواند مشروعیت نتایج این همه‌پرسی را تایید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا