خاورمیانه

رئيس جمهور عراق: بیش از ۶۰۰ عراقی در تظاهرات مردمی کشته شدند

برهم صالح، طی سخنرانی خود در داووس سوئیس گفت: بیش از ۶۰۰ تن از معترضان عراقی از جمله جوانان به دلیل اقدامات خشونت آمیز افراد قانون‌شکن در تظاهرات سه ماه گذشته در شهرهای مختلف عراق جان باخته‌اند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق طی سخنانی در حاشیه پنجاهمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: بیش از 600 معترض عراقی از جمله جوانان به دلیل اقدامات خشونت آمیز افراد قانون‌شکن در تظاهرات سه ماه گذشته در شهرهای مختلف این کشور جان باخته اند.

 

رئیس جمهور عراق در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «جوانان عراقی برای یک زندگی بهتر، فرصت‌های شغلی بیشتر، بهبود بخش خدمات و پایان فسادهایی طولانی مدت درکشورمان تظاهرات هایی را برپا کردند. معترضان خواستار یک مدیریت سیاسی دموکراتیک و برگزاری یک انتخابات آزاد و شفاف هستند. انتخابات زودهنگام برای پایان دادن به تظاهرات مردم عراق کافی خواهد بود».

برهم صالح در رابطه به تشدید تنش میان آمریکا و ایران و تبدیل شدن عراق به میدان درگیری میان این دو کشور تصریح کرد: تلاش می کنیم با کشورهای منطقه و جهان روابط خوبی برقرار کنیم. هیچگونه تنش و درگیری به نفع ما نخواهد بود.

وی در مورد طرح پارلمان عراق به منظور خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور، تثریح داشت: طرح پارلمان کشورمان نشانه عدم اطمینان و یا خصومت نیست. بسیاری از عراقی ها حضور نیروهای خارجی را نقض حاکمیت کشورشان می دانند. و من امیدوارم این موضوع از طریق گفت‌وگوها حل خواهد شد.

گفتنی است عراقی‌ها از اول اکتبر 2019 به مدت یک هفته در اعتراض به فساد، بیکاری و کمبود خدمات عمومی در بغداد و شهرهای جنوبی این کشور دست به تظاهرات زدند. موج دوم تظاهرات ضد دولتی در مناطق مختلف عراق نیز از 25 همان ماه آغاز شد.

نیروهای امنیتی عراق در برخورد با معترضان از گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور استفاده کردند. عادل المهدی، نخست‌وزیر این کشور به دلیل تظاهرات گسترده ضد دولتی در 29 نوامبر 2019 از سمت خود استعفا کرد. تاکنون بیش از 500 نفر در این اعتراضات کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا