ایرانجهانخاورمیانه

صدها کشته در انفجار یک بیمارستان در غزه؛ تاکید جهانی بر لزوم روشن شدن ابعاد این حمله

در پی اصابت موشک به بیمارستان «باپتیست الاهلی» در نوار غزه دست‌کم ۵۰۰ نفر کشته و زخمی شدند. اسرائیل و گروه‌های فلسطینی یکدیگر را به این حمله متهم می‌کنند. مقام‌های کشورهای مختلف حمله به این بیمارستان را غیرقابل توجیه خوانده‌ و خواستار روشن شدن ابعاد آن شدند.

در حالی‌ که ارتش اسرائیل این حمله را به شلیک اشتباه راکت از سوی گروه جهاد اسلامی فلسطین نسبت داده، جهاد اسلامی در پیامی این ادعای اسرائیل را رد کرده است.

پس از انتشار خبر این انفجار، جمعیت گسترده‌ای از فلسطینی‌ها در کرانه‌ باختری در خشم ناشی از این حمله به خیابان آمدند و با نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین درگیر شدند و علیه محمود عباس شعار دادند.

وزیر بهداشت غزه نیز در محوطه این بیمارستان نشست خبری خود را در میان اجساد غیرنظامیان کشته شده برگزار کرد.

فرمانده دفاع مدنی فلسطین در مصاحبه با تلویزیون الجزیره تعداد کشته‌های این حمله را ۳۰۰ نفر اعلام کرده است هر چند که انتظار می‌رود تعداد نهایی کشته‌شدگان به مراتب بیشتر باشد.

در همین حال جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا برای دیدار با مقام‌های اسرائیلی و بازماندگان حمله حماس به این کشور، راهی اسرائیل شد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت بایدن در این سفر به عنوان «دوست» اسرائیل، «پرسش‌های سختی» را با مقام‌های این کشور مطرح خواهد کرد.

کربی خاطرنشان کرد آمریکا در حال رسیدن به چارچوب توافقی برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه از مصر به غزه است. او همچنین گفت تعداد آمریکایی‌های کشته شده در حمله‌های حماس به اسرائیل به ۳۱ نفر رسیده است.

بایدن پیش‌تر در بیانیه‌ای با ابراز خشم از حمله به این بیمارستان، اعلام کرد به تیم امنیت ملی کاخ سفید دستور داده تا درباره علت دقیق این حمله تحقیق کند.

در حالی که قرار بود او پس از اسرائیل برای نشست با سران فلسطین و مصر روز چهارشنبه ۲۶ مهر به اردن برود، وزارت امور خارجه اردن از لغو این نشست خبر داد و گفت اکنون صحبت کردن هیچ فایده‌ای ندارد؛ مگر اینکه برای توقف جنگ باشد.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد بایدن درباره حمله به این بیمارستان، با نخست‌وزیر اسرائیل و پادشاه اردن گفت‌وگو کرده است.

پیش‌تر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، در واکنش به حمله هوایی به این بیمارستان، سه روز عزای عمومی اعلام کرده و دیدار برنامه‌ریزی شده خود با رییس‌جمهوری آمریکا را لغو کرده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با ابراز «وحشت» از حمله به بیمارستانی در غزه، تاکید کرد: «بیمارستان‌ها و کادر درمانی تحت محافظت قوانین بین‌المللی هستند.»

پزشکان بدون مرز با ابراز «وحشت» از حمله به این بیمارستان، این اقدام را «کشتار جمعی» و «مطلقا غیرقابل پذیرش» خواند و گفت: «هیچ چیز این حمله تکان‌دهنده به بیمارستانی که بیماران، کادر درمانی و آوارگان جنگ در آن بودند، توجیه نمی‌کند. این خونریزی باید متوقف شود.»

دیدبان حقوق بشر این حمله را «وحشت‌آور و فراتر از حد بیان» خواند و از رهبران جهان خواست برای جلوگیری از این بی‌رحمی‌های گسترده و از بین رفتن جان انسان‌ها اقدام کنند.

طرفداران فلسطین در کشورهای مختلف در اعتراض به این حمله تجمع‌‌های گسترده‌ای برگزار کردند. معترضان در پایتخت اردن مقابل سفارت اسرائیل تجمعی بزرگ ترتیب دادند.

در استانبول نیز تجمع بزرگی مقابل کنسولگری اسرائیل شکل گرفت.

در بیروت جمعیت گسترده‌ای از معترضان مقابل سفارت آمریکا جمع شدند و در تهران جمعیتی که خود را حامی فلسطین می‌خواندند مقابل سفارت‌های بریتانیا و فرانسه و در میدان فلسطین تجمع کردند.

در مادرید اسپانیا جمعی از طرفداران فلسطین مقابل وزارت امور خارجه اسپانیا در مادرید تجمع کردند.

گروه حزب‌الله در واکنش به حمله به این بیمارستان و سفر بایدن به اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه را روز «‌خشم بی‌سابقه» علیه اسرائیل خواند.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «تمام دنیا می‌دانند تروریست‌های وحشی در غزه کسانی بودند که به بیمارستان غزه حمله کردند نه ارتش اسرائیل. او که بچه‌های ما را وحشیانه کشت، بچه‌های خود را هم می‌کشد.»

وزیر دفاع اسرائیل هم در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد حماس و جهاد اسلامی را عامل این حمله دانست.

رییس‌جمهوری اسرائیل با تاکید بر اینکه جهاد اسلامی مسوول حمله به بیمارستانی در غزه بوده، از رسانه‌هایی که «دروغ‌های سطحی» حماس و جهاد اسلامی را باور می‌کنند، به شدت انتقاد کرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم با مسوول دانستن جهاد اسلامی در حمله به بیمارستان غزه گفت: «این تروریست‌های داعشی را باور نکنید. تنها کسانی که موشک‌های بی‌رویه به سوی غیرنظامیان شلیک می‌کنند، فلسطینی‌ها هستند که سال‌هاست این کار را انجام می‌دهند.»

موج گسترده محکومیت‌های جهانی

عربستان سعودی، مصر، اردن، قطر و امارات متحده عربی در بیانیه‌هایی جداگانه، مسوولیت این حمله را متوجه اسرائیل دانستند و آن را به شدت محکوم کردند.

رجب‌ طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در واکنش خود این حمله را به اسرائیل منتسب کرد و آن را تازه‌ترین نمونه از حمله‌های اسرائیل خواند که عاری‌ از بدیهی‌ترین ارزش‌های انسانی است.

ابراهیم رئیسی در پیامی حمله به بیمارستان را «‌جنایت جنگی» اسرائیل خواند و روز چهارشنبه را در ایران عزای عمومی اعلام کرد.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد کسانی که مسوول حمله به بیمارستانی در غزه هستند، باید محاکمه شوند.

مصر هم در بیانیه‌ای حمله هوایی به این بیمارستان را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست برای توقف خشونت، مداخله فوری کند.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد حمله هوایی اسرائیل به یکی از مدارس این سازمان که به عنوان پناهگاهی برای آوارگان عمل می‌کرد، دست‌کم شش کشته بر جای گذاشته است.

ادامه درگیری‌ها میان حماس، اسرائیل و حزب‌الله

ارتش اسرائیل از شلیک گلوله‌های ضد تانک از سمت لبنان به شمال اسرائیل خبر داد و گفت به این حمله با آتش توپخانه‌ پاسخ داده است.

رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند ارتش این کشور مانع ورود چهار شبه‌نظامی مسلح از خاک لبنان شده است.

بنا بر این گزارش، این چهار نفر قصد داشتند بمبی را در نزدیکی حصار مرزی اسرائیل جاسازی کنند.

زاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل پیش‌بینی کرد در صورت گسترش دامنه‌ درگیری‌ها و پیوستن جمهوری اسلامی و حزب‌الله به مناقشه اسرائیل و حماس، آمریکا نیز در آن دخالت کند.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا با اعلام خبر آماده‌باش دو هزار نیرو اعلام کرد هنوز تصمیمی برای اعزام آن‌ها به منطقه گرفته نشده است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، سه هزار نفر در نوار غزه کشته و ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

هاآرتص نوشت سه نفر از اعضای خانواده اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در حملات اسرائیل به غزه جان باختند.

ریچارد هکت، سخنگوی بین‌المللی ارتش اسرائیل گفت مرحله بعدی عملیات نظامی این کشور علیه حماس ممکن است چیزی متفاوت از حمله زمینی قریب‌الوقوع به نوار غزه باشد.

او تاکید کرد اسرائیل خود را برای مراحل بعدی جنگ آماده کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حمله‌های هوایی خود را به نوار غزه همچنان ادامه خواهد داد. بنا بر گزارش‌ها، در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ مکان در نوار غزه از سوی اسرائیل هدف قرار گرفتند.

 

واکنش‌های بین‌المللی به درگیری‌ها در منطقه

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۶ مهر درباره قطعنامه پیشنهادی برزیل در مورد جنگ اسرائیل و حماس رای‌گیری می‌کند. پیش‌نویس این قطعنامه خواستار توقف انسان‌دوستانه درگیری‌ها و امکان ایجاد دسترسی انسان‌دوستانه به نوار غزه شده است.

پیش‌تر قطعنامه پیشنهادی روسیه برای محکوم کردن درگیری‌ها به دلیل مخالفت آمریکا با محکوم نشدن حماس در این پیش‌نویس به تصویب شورای امنیت نرسید.

خبرگزاری رویترز نوشت با توجه به وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۶ مهر به مصر سفر خواهد کرد.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) هشدار داد تنها ۲۴ ساعت تا پایان ذخیره سوخت همه بیمارستان‌های غزه زمان باقی است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به کشتار غیرنظامیان اسرائیلی از سوی شبه‌نظامیان حماس، آن را «خلاف واقع» دانست و گفت شهرک‌نشینان اسرائیلی «غیر نظامی نیستند بلکه همه مسلح هستند».

خامنه‌ای افزود: «بر فرض هم که غیرنظامی باشند، حالا [مگر] چه تعداد غیر‌نظامی کشته شدند؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا