جهان

درگیری در زنگه‌زور؛ شهردار گوروس به جرم دعوت به بسته شدن راه پاشینیان دستگیر شد

روند تعیین مرزهای آذربایجان با ارمنستان در مسیر زنگیلان، قبادلی و لاچین با اعتراضات شدید و درگیری میان ارامنه ساکن در زنگه‌زور (سیونیک فعلی) و مناطق مجاور آن علیه نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان همراه است.

مخالفان پاشینیان در ارمنستان که احیای مرزهای بین‌المللی را تهدیدی برای روستاهای مرزی زنگه‌زور می دانند، مردم را در برابر پاشینیان قرار می‌دهند.

آنها در تلاشند در داخل سرزمینهای شناخته شده بین المللی آذربایجان برخی مناطق را تحت عنوان “منطقه امنیتی” حفظ کنند، اما دولت ارمنستان بر اساس توافق سه جانبه در ۱۰ نوامبر مجبور به تعیین مرزهای خود بر اساس نقشه های مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی است.

نیکول پاشینیان در ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) گفت که اگر ارمنستان از مرزهایی که در دوران اتحاد جماهیر شوروی مشخص شده، خارج نشود، جنگ در آن جهت اجتناب ناپذیر است.

امروز، اول دی ماه، نیکول پاشینیان در حال آماده سازی سفر به استان سیونیک (زنگه‌زور) است تا موضوع را برای مردم توضیح دهد. وی پیش از این دیدار در بیانیه ای که در فیس بوک منتشر شد گفت که “حتی یک میلی متر از خاک ارمنستان به خطر نمی افتد.” با این حال، ساکنان، که تصمیم پاشنیان برای عقب نشینی از سرزمین های اشغالی آذربایجان را “خیانت” می دانند، برای جلوگیری از آمدن وی به استان، به خیابان ها ریخته و راه ها را مسدود کردند.

صبح امروز آروش آروشانیان، شهردار گوروس، از ساکنان خواست تا به خیابان ها آمده و راه ها را ببندند تا از ورود پاشینیان به سونیک جلوگیری کنند. شب گذشته آروشانيان نوشت: “صبح زود دوشنبه، حدود ساعت ۰۶:۰۰ به وقت ایروان، یک کاروان اتومبیل از گوروس به سمت دروازه های سیونیک حرکت می کند تا از ورود فردی که ارضی ارمنستان را واگذار می‌کند و منطقه را معامله می‌کند، جلوگیری کنند.”

چند ساعت بعد، سرویس های ویژه ارمنستان شهردار را بازداشت کردند. گزارش شده است که علیه وی در چندین مورد پرونده قضایی تشکیل شده است. بر اساس گزارش های اخیر، ساکنان استان سونیک به اعتراض خود ادامه داده و راه ها را مسدود کرده و از ورود پاشینیان به این استان خودداری کردند.

لازم به ذکر است که در نتیجه تعیین مرزها، برخی از قسمتهای جاده احداث شده توسط ارمنستان طی سالهای اشغال که ارتباط چندین روستای سیونیک را ممکن می‌کند، تحت کنترل آذربایجان قرار گرفت. براساس این گزارش، امنیت در این جاده توسط مرزبانان آذربایجان، روسیه و ارمنستان تأمین می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا