ایران

انجمن قلم آمریکا: ایران دومین زندان بزرگ نویسندگان در سال ۲۰۲۲ بود

انجمن قلم آمریکا در گزارشی از وضعیت آزادی بیان برای نویسندگان جهان در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد، ۳۱۱ نویسنده طی این سال زندانی شدند که بیشترین این موارد مربوط به دو کشور چین و ایران بوده است.

این گزارش از چین و ایران به عنوان بدترین کشورها از نظر آزادی بیان نام برده که در اولی ۹۰ نویسنده طی سال گذشته میلادی زندانی شدند و در دومی نیز ۵۷ نویسنده. همچنین بیشترین آمار نویسندگان در خطر هم مربوط به این دو کشور است.

این انجمن با اشاره به اعتراضات سراسری اخیر در ایران عنوان کرده که حکومت جمهوی اسلامی در پی این اعتراضات ۳۹ نویسنده دیگر را بازداشت کرد که این میزان بیشترین رشد آمار نویسندگان بازداشتی محسوب می‌شود.

ایران همچنین بزرگترین زندان زنان نویسنده در جهان محسوب می‌شود به طوری که از ۴۲ نویسنده زن زندانی در سطح جهان ۱۶ نفر آنها در ایران هستند. چین نیز با ۱۱ نویسنده زن زندانی پس از ایران بالاترین آمار را از این نظر دارد.

بخش بزرگی از این گزارش به اعتراضات سراسری اخیر در ایران اختصاص دارد که با شعار «زن، زندگی، آزادی» در جهان شناخته شده است. انجمن قلم آمریکا می‌نویسد، علیرغم تلاش حکومت‌های ایران و چین برای تشدید سلطه خود بر جامعه، هر دوی این کشورها در سال ۲۰۲۲ شاهد اعتراضات بودند و مردم توانستند راه‌هایی برای به گوش رساندن اعتراض خود پیدا بکنند.

پس از اعتراضات سراسری اخیر مردم ایران موج بازداشت‌ها بود که جامعه نویسندگان ایرانی را متاثر از خود ساخت و ده‌ها نویسنده، شاعر و مترجم با اتهامات امنیتی به زندان افکنده شدند که انجمن قلم آمریکا در گزارش خود به این موارد پرداخته‌ است.

این انجمن می‌نویسد، در سال گذشته میلادی، ۱۰ کشوری که بیشترین آمار نویسندگان زندانی را داشته‌اند در فهرست سال ۲۰۲۱ هم جزو ۱۰ کشور اول از این نظر بودند و تنها در سال ۲۰۲۲ ترتیب این فهرست تغییراتی داشته است.

چین در هر دو سال بالاترین آمار را داشته است. ایران در سال گذشته میلادی پیرو سرکوب شدید اعتراضات به رتبه دوم رسید و عربستان سعودی هم با ۲۰ نویسنده زندانی به رتبه سوم سقوط کرد.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا