جهانسیاست

ارمنستان خواستار آتش‌بس شد

ارمنستان روز جمعه ۱۱ مهر گفت که با افزایش تعداد کشته ها در ششمین روز نبرد بر سر قاراباغ اشغالی، با روسیه، ایالات متحده و فرانسه برای تمدید آتش‌بس همکاری خواهد کرد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گفتگوها با ارمنستان در مورد قاراباغ را رد کرد و پس از آن ترکیه، روز پنجشنبه گفت که سه قدرت مینسک تا به حال نقشی در صلح نداشته‌اند و پس از این نیز نباید مداخله کنند.

وزارت خارجه آذربایجان گفت: “بدیهی است که ارمنستان علاقه ای به حل منازعات از طریق مذاکرات ندارد و در تلاش برای الحاق سرزمین های اشغالی است.”

دولت ایروان گفت نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز جمعه به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد اوضاع قره باغ زنگ زده است.

نیکول پاشینیان همچنین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز برای بار سوم از آغاز ضد حمله آذربایجان برای آزادسازی قاراباغ زنگ زده است.

آقای پوتین در ابن تماس تلفنی بر ضرورت آتش بس تأکید کرده است.

نیروهای ارمنی از ۵۵ مورد تلفات نظامی جدید طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و شمار کشته شدگان را به ۱۴۷ نفر رساند.

دادستانی آذربایجان نیز گفت تاکنون ۲۰ غیرنظامی در گلوله باران ارمنستان کشته و ۵۵ نفر زخمی شده اند.

وزارت امور خارجه ارمنستان پس از تحمل تلفات شدید مدعی شده که این کشور “متعهد به حل منازعات از راه‌های صلح آمیز است.”

البته راه‌های صلحی که وزارت امور خارجه ارمنستان پیش کشیده، “آتش بس بر اساس توافق نامه های ۱۹۹۴-۱۹۹۵ ” می‌باشد که ادامه اشغال قاراباغ را تضمین می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت که آتش بس پایدار تنها در صورت عقب نشینی “اشغالگران ارمنی” از قره باغ می تواند حاصل شود. آقای علی‌اف نیز گفت خواسته های ارمنستان در مورد قاراباغ غیرقابل قبول است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا خواستار آتش بس فوری بشردوستانه برای امکان بازگرداندن بقایای اجساد نظامیان ارمنی شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا