آذربایجانایران

آزادی دو تن از فعالین بازداشتی اخیر در زندان اوین؛ افزایش نگرانی ها از وضعیت جسمانی مرتضی پروین در دهمین روز از اعتصاب غذا

آیدین (سلیمان)محمدی و سعید دوستان دو تن از بازداشت شدگان اخیر که به بند ۲۰۹ بازداشتگاه اوین منتقل شده بودند با‌ تودیع‌ قرار‌ وثیقه‌ ۸۰۰ میلیون‌ تومانی‌ و ۳۰۰ میلیون تومانی بطور موقت تا‌ پایان‌ مراحل‌ دادرسی‌ آزاد‌ شده اند و نگرانی ها از وضعیت جسمانی مرتضی پروین در دهمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی این فعال آذربایجانی افزایش یافته است.

آیدین محمدی روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه  و سعید دوستان پنجشنبه ۱۰ اسفندماه به ترتیب با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی و ۳۰۰ میلیون تومانی[؟] تا پایان مراحل دادرسی به طور موقت ازبند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شده اند.

مرتضی پروین‌ جدا‌ هنرمند‌ و‌ فعال‌ حرکت ملی آذربایجان یکی دیگر از فعالین بازداشتی اخیر نیز که در بازداشتگاه اداره اطلاعات در اوین به سر میبرد امروز‌ دوشنبه ۱۴ اسفند ماه‌ ۱۴۰۲ در حالی در دهمین روز‌ از‌ اعتصاب غذای‌ خود‌ به سر میبرد که نگرانی ها از وضعیت جسمانی وی افزایش یافته است.

با‌ توجه‌ به‌ وضعیت جسمانی مرتضی‌ پروین و سابقه بیماری‌های وی، اعتصاب غذای این فعال آذربایجانی باعث‌ تشدید‌ نگرانی‌ خانواده‌ و نزدیکان و فعالین حرکت ملی آذربایجان شده‌ است.

مجتبی پروین‌ برادر این فعال ملی مدنی با ارسال ویدیو و توضیحاتی اطلاع داده بود که روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، مرتضی طی تماس کوتاهی با خانواده گفته است:

«در پی افت شدید فشارخون دچار تشنج و بیهوشی شده و ازحال رفته و وقتی به هوش آمده است که در بهداری سرم به وی تزریق کرده اند آقای پروین سرم را بارها از بدنش جدا کرده و مانع تزریق باقیمانده سرم شده است مرتضی اطلاع داده همانطور که قبلا نیز گفته ام بازجویی نداده و نخواهم داد به اعتصاب غذایم ادامه داده و به عنوان آخرین پرمونسم جانم را فدای آذربایجان خواهم کرد

مرتضی‌ پروین‌ از بیماری شدید‌ دیسک در مهره‌های‌ پایینی‌ کمر رنج می برد که با‌ توجه‌ به‌ وضعیت وخیم جسمانی و بی‌ حالی، اعتصاب‌ غذای‌ وی‌ می‌ تواند‌ سلامتی‌اش را با مخاطره جدی مواجه سازد.

طی روزهای۱۶، ۱۷ و۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲  حجت الاسلام عبدالعزیز عظیمی قدیم،مرتضی پروین، ودود اسدی، سالار طاهر افشار، سعید جمالزاده، باقر حاجی زاده، آیاز سیف خواه، سعید مینایی، کمال نوری، آراز امان، طاهر نقوی،سعید دوستان، آیدین(سلیمان) محمدی، کرم مردانه وعبدالله واحدی در شهرهای اردبیل، رشت، اورمیه، تبریز، اسلامشهر تهران، کرج و آستارا، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده  بودند.

تا لحظه تنظیم خبر سالار طاهر افشار، آیدین محمدی و سعید دوستان با تودیع قرار وثیقه به طور موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده اند و تاکنون از دلایل بازداشت و وضعیت فعالین بازداشتی اطلاع دقیقی در دست نمی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا