ایران

آژانس: ایران کارگاه جدید ساخت سانتریفوژ را در نطنز راه‌اندازی کار کرده است

تصویر ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای نظنز در استان اصفهان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۵ فروردین با انتشار گزارشی از آغاز به کار یک سایت جدید ساخت سانتریفوژ در نطنز در استان اصفهان خبر داد.

مدیرکل آژانس در یک «گزارش محرمانه»، خبر راه‌اندازی این سایت را به اعضای شورای حکام اعلام کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در روز ۱۷ فروردین اعلام کرده بود که ایران تمام دستگاه‌های ساخت قطعات سانتریفوژ خود را از کارگاه مربوطه در کرج به سایتی بزرگ‌تر در نظنز منتقل کرده است.

در آن زمان آژانس به محل این سایت جدید اشاره نکرده بود و در گزارش جدید هم، به نوشته خبرگزاری رویترز، به مکان دقیق این کارگاه جدید ساخت سانتریفوژ اشاره نشده است.

شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تِسا) واقع در کرج که اوایل تیرماه پارسال هدف حمله پهپادی قرار گرفت و ایران حمله به آن را به اسرائيل نسبت داد، با طراحی و تولید ماشین‌‌های سانتریفوژ نسل جدید که با سرعت بسیار بالاتری غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهند نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران داشت.

حال، گزارش جدید می‌گوید که پس از انتقال تمام تاسیسات به محلی در نطنز، آژانس روز ۲۳ فروردین «کار نصب دوربین‌های نظارتی خود را به اتمام رسانده و مهر و موم ماشین‌ها را برداشته است».

طبق این گزارش، یک روز بعد یعنی در ۲۴ فروردین مقامات جمهوری اسلامی ایران رسما به آژانس اطلاع داده‌اند که «در همین روز ماشین‌ها در کارگاه جدید کار خود را شروع می‌کنند».

ایران که می‌گفت در جریان حمله پهپادی به شرکت تسا، دوربین‌های آژانس نیز آسیب دیده، تا مدت‌ها اجازه نصب دوربین‌های جدید در این تأسیسات را نداد اما سرانجام روز ۲۴ آذر پارسال موافقت کرد که دوربین‌های جدید آژانس در این تأسیسات نصب شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر به اطلاعاتی که این دوربین‌ها ثبت می‌کنند دسترسی ندارد و ایران می‌گوید در صورت احیای برجام، اجازه دسترسی به اطلاعات دوربین‌ها را خواهد داد.

مذاکرات برای احیای برجام یا همان توافق هسته‌ای بیش از یک‌ سال در جریان بوده، اما به‌رغم رسیدن به مرحله نهایی، با برخی اختلافات حل‌نشده هم‌اکنون ناتمام مانده است.

راه‌اندازی کارگاه ساخت سانتریفوژهای پیشرفته که قادر به غنی‌سازی سریع‌تر اورانیوم هستند در حالی رخ می‌دهد که بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ایران تنها مجاز به ذخیره محدود اورانیوم ۳٫۶۷ درصد غنی‌سازی شده‌است.

با این حال آخرین گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران علاوه بر اورانیوم ۲۰ درصدی، حدود ۳۳ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی نیز غنی‌سازی کرده که بسیار نزدیک به سطح غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای تولید بمب هسته‌ای است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا