آذربایجانایران

پرزیدنت علی اف: تهران هنوز عاملان حادثه تروریستی گنجه را به آذربایجان تحویل نداده

رئیس جمهور آذربایجان (آزربایجان) تاکید داشت حکومت ایران به عاملان حادثه تروریستی گنجه پناه داده است.

الهام علی اف روز جمعه (9 اردیبهشت ) در کنفرانس بین المللی «قفقاز جنوبی؛ توسعه و همکاری» از به نتیجه نرسیدن مجازات عاملان حادثه تروریستی گنجه به دلیل پشتیبانی حکومت ایران از عاملان حادثه سخن گفت.

رئیس جمهور آزربایجان شمالی گفت: «در کنفرانسی در آکتائو (در سال 2018)، فهرستی از 20 آذربایجانی مقیم ایران را به رئیس جمهور وقت حسن روحانی تحویل دادم که دائما تمامیت ارضی آزربایجان را زیر سوال می برند. ما درخواست کردیم که آنها را به آزربایجان تحویل دهند، اما این کار انجام نشد.»

او گفت: «گروهی از آزربایجانی ها که شواهدی دال بر دخالت مستقیم در فعالیت های مجرمانه دارند به ایران پناه آورده اند. این افراد نه تنها از عبارات نامناسب علیه آزربایجان استفاده می کنند، بلکه از طرح ادعای ارضی علیه آذربایجان نیز ابایی ندارند و ایران علیرغم درخواست رسمی آنها را به آزربایجان تحویل نمی دهد.»

علی اف افزود: «بسیاری از این افراد پناهنده به ایران هستند که مدام ادعاهای ارضی علیه آزربایجان دارند. ما خواستار استرداد این افراد به آزربایجان به دلیل دست داشتن مستقیم در حمله مرگبار به پلیس گنجه شدیم و شواهدی هم داریم. متأسفانه هیچ یک از آنها تحویل داده نشد.»

بنا به اعلام رسانه های آذربایجان شمالی عامل حمله مسلحانه به شهردار گنجه و محافظ وی در ایران و سوریه آموزش دیده است.

در تاریخ 3 جولای 2018 یک گروه تروریستی به رهبری «یونس صفر اف» شهردار گنجه و محافظ وی را به قصد ترور زخمی کرد و با کمک اطلاعاتی ایران متواری و سپس از شهر قم سردرآوردند.

وزارت کشور آزربایجان در آن زمان اعلام کرد عاملان این حادثه تروریستی از قبل طرح ریزی شده در ایران آموزش نظامی دیده اند.

حکومت ایران همواره فعالیت مخربش را با انجام عملیات‌های تروریستی پراکنده در آذربایجان شمالی پیش می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا