ایرانجهانسیاست

پومپئو: قطعنامه شورای امنیت مقوله‌ای جدا از برجام است؛ به برجام باز نمی‌گردیم

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید کشورش از هر ابزاری برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی که از سوی شورای امنیت اعمال شده، استفاده می‌کند اما به برجام بازنمی‌گردد.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت کشورش از تمامی توانایی‌های لازم برای جلوگیری از فروش تسلیحات متعارف به ایران برخوردار است.

وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «ما اصلا قصدی به پیوستن دوباره به برجام را نداریم. آن [توافق] یک فاجعه بود. هدف ما این نیست و این چیزی نیست که دنبال آن باشیم.»

آقای پمپئو در این گفت‌وگو همچنین تاکید کرد: «ما با استفاده از ابزارهای سازمان ملل که در اختیارمان قرار گفته و قطعنامه‌های این نهاد که به تصویب شورای امنیت رسیده، اطمینان پیدا خواهیم کرد که فروش تسلیحات هرگز اتفاق نخواهد افتاد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود که همزمان با متحدان و دوستان‌مان، از جمله بریتانیا و فرانسه، همکاری می‌کنیم.

مایک پمپئو افزود: «مطمعن باشید که هرچه در توان دیپلماسی‌مان داریم استفاده می‌کنیم تا یقین پیدا کنیم که ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران چند ماه دیگر لغو نخواهد شد.»

لازم به ذکر است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در پیوند با تایید برجام در سال ۹۴ به تصویب رسید، تحریم تسلیحاتی ایران دوم آبان سال جای برداشته می‌شود و آمریکا در روزهای اخیر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده است تا مانع برداشته شدن این تحریم شود.

نیویورک تایمز و برخی دیگر از رسانه‌ها به نقل از منابعی اظهار داشتند روسیه و چین به احتمال بسیار زیاد از تصویب این پیش‌نویس ممانعت به‌عمل خواهند آورد و در آن صورت آمریکا به این استدلال حقوقی روی خواهد آورد که هنوز «جزو یکی از شرکت‌کنندگان برجام» است و به همین دلیل می‌تواند اصطلاحا «مکانیسم ماشه» را فعال کند.

مطابق برجام، هر یک از «شرکت‌کنندگان برجام» می‌تواند با توجه به تخطی‌های ایران، خواستار آن بشود که تحریم‌ها دوباره برگردند  و  در این صورت هیچ عضو شورای امنیت حق ندارد چنین خواسته‌ای را وتو کند.

مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، در این مورد گفت آقای پومپئو در ارجاع به قطعنامه مربوطه، اشاره به واژه «برجام» بعد از واژه «شرکت‌کننده» را از قلم می اندازد و به همین دلیل آمریکا «هیچ» استدلال حقوقی برای مشارکت در قطعنامه مورد اشاره را ندارد.

میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه در سازمان ملل نیز می‌گوید این سیاست آمریکا راه به جایی نخواهد برد.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در تیرماه سال ۹۴ امضا شد.

شش روز پس از توافق برجام، در ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر توافق برجام صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۶ اردیبهشت در یک پیام توئیتری، در واکنش به تلاش‌های اخیر ایلات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بر علیه ایران نوشت آمریکا دو سال پیش با «رویای» به زانو درآوردن جمهوری اسلامی از طریق «فشار حداکثری» از برجام خارج شد و اکنون پس از «ناکامی تحقیرآمیز» در این برنامه می‌خواهد بار دیگر شریک برجام باشد.

پس از پیام توییتری ظریف، مایک پمپئو، در گفت‌وگویی که با فاکس نیوز داشت در پاسخ به پرسشی در مورد توئیت جواد ظریف گفته بود که  به گفته‌های ظریف،  توجه زیادی نمی‌کند چونکه او در پخش اطلاعات نادرست تخصص دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا