نماد سایت Aznews TV

دوم دی ۱۳۳۴؛ روزی که استفاده و تولید کلاه قاشقایی ممنوع شد

این اعلامیه که در صفحه نخست روزنامه اطلاعات، یکشنبه سوم دی ۱۳۳۴، منتشر شد به این شرح بود:

«نظر به این‌که طبق ماده یک قانون متحدالشکل نمودن لباس مصوب ششم دی ماه ۱۳۰۷ کلیه اتباع کشور مکلف‌اند به لباس متحدالشکل ملبس گردند و استفاده از کلاه‌های دیگر از قبیل: کلاه دوگوشه ۱ و امثال آن مخالف با موازین قانونی و جرم است، علیهذا به اطلاع اهالی محترم استان می‌رساند که هیچ‌کس به هیچ عنوان حق ندارد از کلاه مزبور چه در شهر و چه در خارج استفاده نماید. افرادی که در حال حاضر از این نمونه کلاه استفاده می‌کنند چنان‌چه مقیم شیرازند منتهی تا آخر دی ماه و چنان‌چه خارج از شهر سکونت دارند تا آخر بهمن ماه سال جاری بایستی در تعویض کلاه‌های فوق‌الذکر اقدام و مانند سایر اهالی از کلاه متحدالشکل استفاده کنند. متخلفین از مقررات بر طبق ماده سوم همین قانون به وسیله مامورین شهربانی در شهر، و ژاندارمری در قراء و قصبات جلب و از طریق محاکم صالحه تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. استاندار استان هفتم.»

به گزارش بایداق؛ در 67 امین سالروز دوم دی ماه 1334؛ و ممنوعیت لباس قاشقایی در این روز ؛ قاشقایی ها در قالب کمپیتی با انتشار عکس با لباس ملی (بانوان و مردان) یک بار دیگر، اجبار سیتماتیک را محکوم و از میراث فرهنگی و نمادهای دیرینگی و تاریخی خود دفاع کردند.

فعالین تورک قاشقایی و دوستداران میراث فرهنگی لباس ملی قاشقایی ، با توجه به اینکه قوانین صادره ننگین و اجباری روز 2 دی ماه 1334 بر علیه تورکان قاشقایی از سمت دیکتاتوری پهلوی نتوانست، نماد دیرینگی تاریخی، غنای فرهنگی و هویت جمعی قاشقایی را تسلیم خود کند. و تورکان قاشقایی همواره از لباس ملی خود ( لباس بانوان و مردان) استفاده می کنند.

به پاسداشت مقاومت بر علیه آن قانون ننگین، روز 2 دی را روز ملی لباس قاشقایی انتخاب کرده‌اند. این تاریخ به عنوان روز لباس ملی تورکان قاشقایی از سوی نهادهای مردمی و توده مردم نیز با استقبال ويژه ای روبرو شد.

خروج از نسخه موبایل