جهان

محاکمه برجسته‌ترین منتقد کرملین در داخل خاک روسیه؛ ناوالنی به ۱۹ سال حبس بیشتر محکوم شد

ناوالنی بعدازظهر جمعه با لباس زندان و ظاهری نحیف، اما با لبخندی غرورآمیز در دادگاه حاضر شد. در حالی که قاضی حکم او را قرائت می‌کرد، این سیاستمدار در کنار وکلای خود و متهم دیگر پرونده با دستان ضربدری ایستاده بود و با حالتی جدی به حکم خود گوش می‌کرد.

سالیان سال است که کرملین تحت رهبری ولادیمیر پوتین مشغول پاکسازی همه رقبای بالقوه رئیس‌جمهور بوده است. به همین خاطر است که اکنون می‌خواهد مطمئن شود که پر سر و صداترین منتقدش کاملا از صحنه سیاسی روسیه دور خواهد ماند.

الکسی ناوالنی، رهبر زندانی اپوزیسیون روسیه بیش از یک دهه است که وجود فساد در هسته مرکزی قدرت در این کشور را فریاد می‌زند و افشاگری‌های ویدئویی او توجه ده‌ها میلیون بازدیدکننده آنلاین را به خود جلب کرده است. نکته تنها به اینجا ختم نمی‌شود؛ او شاید تنها کسی باشد که توانایی بسیج عمومی به ویژه جوانان روس برای حضور در خیابان‌ها را دارد و همین امر عامل عصبانیت بیشتر مقامات روس شده است.

محاکمه؛ این بار به اتهام «افراط‌گری»

در سال‌های اخیر ناوالنی شبکه ای از دفاتر مبارزات انتخاباتی منطقه‌ای ایجاد کرده بود و قصد داشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸شود؛ اما از شرکت او در انتخابات ممانعت به عمل آمد. تا اینکه مقامات روسیه، شبکه دفاتر ناوالنی و فعالیت «بنیاد مبارزه با فساد» او را «افراطی» تلقی کرده و آن‌ها را تعطیل کردند.

حال دادگاهی در روسیه روز جمعه الکسی ناوالنی را به اتهام «افراط گرایی» مجرم شناخته و او را به ۱۹ سال زندان محکوم کرد.

جرم جدید ناوالنی به فعالیت‌های بنیاد او در مبارزه با فساد در و همچنین اظهارات همکاران ارشد او مربوط است. متحدان او اعلام کردند که اتهامات تازه علیه ناوالنی مشمول اصل عطف به ماسبق شده و در نتیجه تمام فعالیت‌های این بنیاد را از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۱ جرم‌انگاری می‌کند.

دادستان پرونده ابتدا خواهان مجازات ۲۰ سال حبس برای او شده بود، و خود آقای ناوالنی هم گفته بود که انتظاری غیر از این را هم نمی‌توان داشت و یک زندان طولانی مدت را در پیش خواهد داشت.

راهبرد عامدانه کرملین برای ساکت کردن اپوزیسیون

آقای ناوالنی هم اکنون هم در حال سپری کردن محکومیت ۹ ساله خود به جرم «کلاهبرداری و اهانت به دادگاه» در تبعیدگاهی در شرق مسکو است. وی در سال ۲۰۲۱ نیز به دلیل «تخطی از آزادی مشروط» به ۲ سال و نیم زندان محکوم شد.

محاکمه امروز آقای ناوالنی پشت درهای بسته در محل تبعیدگاه او در زندان برگزار شد. این پنجمین محکومیت کیفری الکسی ناوالنی ۴۷ ساله محسوب می‌شود، که همگی عموما به عنوان راهبرد عامدانه کرملین برای ساکت کردن سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلقی می‌گردند.

دَنی‌یِل خُلودنی، از همکاران ناوالنی هم پس از انتقال از زندانی دیگر به محل دادگاه، در کنار او محاکمه می‌شود. دادستانی خواستار محکومیت ۱۰ ساله برای خلودنی شده است.

ناوالنی در سال ۲۰۲۰ در سیبری بوسیله یک عامل اعصاب مسموم شد. خودش بعدها کرملین را به تلاش برای کشتن او متهم کرد، ولی مقامات روسیه این موضوع را رد می‌کنند.

به هر روی، پس از دریافت مراقبت‌های پزشکی فوری در آلمان، ناوالنی در ژانویه ۲۰۲۱ تصمیم می‌گیرد که به روسیه بازگردد و در بدو ورود به فرودگاه مسکو دستگیر شد.

ناوالنی تمام اتهامات علیه خود را متاثر از انگیزه‌های سیاسی برشمرده و آن‌ها را رد کرده است. او معتقد است که کرملین قصد دارد برای همیشه او را پشت میله‌های زندان نگه دارد.

محکومیت همچون دوران استالین

ناوالنی در شب صدور حکم، در بیانیه‌ای که احتمالا از طریق تیمش در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده باشد گفت که انتظار دارد حکمی که به او می‌دهند به شکل «استالین‌وار….زیاد» باشد.

در این بیانیه، ناوالنی از مردم روسیه خواست تا «شخصا» مقاومت کنند و آنها را تشویق به حمایت از زندانیان سیاسی، توزیع آگهی‌ یا رفتن به تجمعات کرد. او به روس‌ها گفت که اشکالی ندارد که یک راه امن را برای نشان دادن مقاومت خود انتخاب کنند، اما «اینکه هیچ کاری نکنند شرم‌ است. شرم‌آور است که به خود اجازه دهید مرعوب شوید.»

این سیاستمدار در حال حاضر دوران محکومیت خود را در یک زندان فوق امنیتی به نام تبعیدگاه جزایی شهر «میلی‌خووا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق مسکو می‌گذراند. او به دلیل تخلفات انضباطی ادعایی مانند عدم بستن صحیح دکمه‌های لباس زندان، معرفی نامناسب خود به نگهبان یا عدم شستن صورتش در مدت زمان تعیین‌شده، ماه‌ها در یک سلول کوچک انفرادی موسوم به «سلول تنبیهی» نگه‌داری شده است.

در مجموع، او تقریبا ۲۰۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده است. قانون روسیه تصریح می‌کند که فقط کسانی که به حبس ابد محکوم می‌شوند یا «تکرار کنندگان جرایم به‌ویژه خطرناک» به این نوع زندان‌ها فرستاده می‌شوند.

در رسانه‌های اجتماعی، دستیاران ناوالنی از حامیان خود خواسته‌اند تا روز جمعه به شهر میلی‌خووا بیایند تا با این سیاستمدار ابراز همبستگی کنند. در نهایت تنها حدود ۴۰ هوادار از شهرهای مختلف روسیه روز جمعه در خارج از تبعیدگاه «میلی‌خووا» تجمع کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا