اقتصادخاورمیانهسیاست

مصادره دارایی‌های پسردایی بشار اسد، الیگارش سوریه توسط دولت

دولت سوریه دستور مصادره موقت اموال و دارایی‌های رامی مخلوف،‌ پسردایی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و میلیاردر شناخته شده این کشور به همراه همسر و فرزندان او را صادر کرده است.

بر اساس روایت رسمی، دستور مصادره موقت دارایی‌های مخلوف به عنوان ضمانت پرداخت بدهی های هنگفت مالیاتی وی صادر شده است. اما برخی مسئله اصلی در این مصادره را سیاسی می دانند و به افشای گزارش‌هایی از مکالمات پدر و برادر رامی با طرف روس در باره طرح‌هایی برای دوران بعد از بشار اسد گره می زنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رویترز با استناد به یک سند دولتی به تاریخ ۳۰ اردیبهشت (۱۹ مه) که به امضای وزیر دارایی سوریه رسیده است، می گوید مصادره موقت دارایی‌های مخلوف در واقع نوعی ضمانت برای دریافت بدهی‌های معوقه شرکت تحت ریاست این شخصیت ثروتمند و پرنفوذ سوریه به سازمان تنظیم ارتباطات این کشور تلقی می‌شود.

رامی مخلوف، این میلیاردر ۵۰ ساله که به تعبیری  بیش از نیمی از اقتصاد سوریه را در دست دارد، ظاهراً به واسطه بدهی‌های مالیاتی شرکت مخابراتی متعلق به او یعنی شرکت “سیریاتل”، بزرگترین شرکت تلفن همراه سوریه کارش با مقامات دولتی به اختلاف و چالش کشیده شده است.

دولت سوریه پیش‌تر اعلام کرده بود که شرکت سیریاتل حدود ۷۷ میلیون دلار بدهی مالیاتی دارد، که باید فورا پرداخت شود.

وزارت ارتباطات سوریه تا سه‌شنبه گذشته به شرکت‌های مخابراتی فرصت داده بود تا بدهی مالیاتی خود به خزانه دولت را بپردازند. دولت سوریه بدهی ناشی از فرار مالیاتی این شرکت‌ها از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ را رقمی بالاتر از ۳۳۴ میلیون دلار برآورد می‌کند.

دولت سوریه از تابستان سال گذشته فشار بر سرمایه‌داران بزرگ و به‌ویژه مالکان شرکت‌های ارتباطی و مخابراتی را برای فرارهای مالیاتی در سال‌های جنگ داخلی این کشور، تشدید کرد.

به گزارش رسانه‌های سوریه، رامی مخلوف و همسرش یکی از متهمان بزرگ این پرونده بوده‌اند.

مخلوف پس از سربازکردن اختلافات با انتشار سه پیام ویدیویی کم سابقه مدعی شد که از سوی مقامات امنیتی دولت به شدت تحت فشار قرار گرفته و ماموران دستگاه اطلاعاتی به شیوه‌ای غیرانسانی کارکنان‌اش را بازداشت کرده‌‌اند. او همچنین به طور مشخص از بشار اسد خواست تا به وی برای نجات شرکت‌اش کمک کند.

رامی مخلوف در آخرین پیام ویدیویی خود ادعا کرد که از وی خواسته شده تا از ریاست شرکت سیریاتل کناره‌گیری کند.

رامی مخلوف پسر محمد مخلوف تاجر سرشناس و دایی بشار اسد است. محمد مخلوف کسی بود که با سرمایه شخصی خود از روسیه برای سوریه سلاح می‌خرید و روابط خوبی با روسیه و ایران داشت. دو پسر محمد مخلوف یعنی رامی و حافظ هر دو در حلقه نزدیکان اسد حضور داشتند. حافظ از سران اطلاعاتی-امنیتی نظام سوریه بود و رامی تاجری که به شدت حامی اسد بود.

رامی مخلوف که مخالفان رژیم اسد همواره از وی به عنوان «نماد فساد دولتی و رانت‌خواری» یاد می کنند،‌ به گفته مسئولان کشورهای غربی، نقش مهمی در تامین نیازهای مالی دولت بشار اسد در طول مناقشه و جنگ داخلی این کشور پس از سال ۲۰۱۱ ایفا کرده است.

وی که جدا از فعالیت در زمینه مخابراتی در حوزه املاک،‌ ساخت و ساز و معاملات نفتی نیز دست دارد، تحت تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارد.

در سال‌های گذشته از بشار اسد، ماهر اسد(برادر بشار اسد) و رامی مخلوف به عنوان مثلث قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی سوریه نام برده می‌شد.

حال چه شده که ورق برگشته و رامی مخلوف نیز مورد بی مهری بشار اسد قرار گرفته است. به اعتقاد برخی کارشناسان این چالش درون خانوادگی نخستین شکاف بزرگ در طبقه حاکم پس از دهه‌ها حکومت خاندان اسد در سوریه تلقی می‌شود.

روزنامه تایمز بریتانیا سال گذشته در گزارشی مدعی شد، در داخل خاندان حاکم در سوریه اختلافاتی وجود دارد و دلیل آن را اختلافات رامی و اسد عنوان کرده بود.

اسعد حنا، روزنامه‌نگار سوری مدعی است، تصمیماتی که علیه  رامی مخلوف گرفته شد از سوی نظام سوریه نبوده، بلکه از سوی روسیه و به دلیل کسری بودجه  اتخاذ و تحمیل شده است.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که روس‌ها درخواست پرداخت سه میلیارد دلار بابت حضور نظامی در سوریه را دارند و نظام سوریه از مخلوف توقع دارد این پول را پرداخت کند، اما او به سادگی تن به چنین کاری نداده و در بهترین حالت هم خواهان قسط بندی آن شده است.

اما، برخی منابع دیگر مسئله اصلی را نه اقتصادی، بلکه سیاسی می دانند و به افشای گزارش‌هایی از مکالمات پدر و بردار رامی پیوند می زنند. محمد و حافظ مخلوف( دایی و پسر دایی دیگر بشار اسد) که این روزها ساکن روسیه هستند، ظاهرا در گفت‌‌وگوهایی با طرف روس،  طرح‌هایی برای دوران بعد از اسد مطرح کرده اند که بشار اسد را خشمگین کرده است.

در همین حال برخی منابع دیگر می گویند که سابقه روابط نزدیک رامی مخلوف و پیش‌تر پدر او محمد مخلوف با جمهوری اسلامی و همچنین الگویی که روسیه پس از تثبیت اسد در به عقب راندن ایران در سوریه دنبال می‌کند، این احتمال را تقویت می‌کند که مسکو قصد دارد با به حاشیه راندن رامی مخلوف، یکی دیگر از کانال‌های موثر ارتباطی تهران با رژیم اسد را قطع کند.

پروژه‌ای که پیش‌تر در مورد ماهر اسد اجرا شد. برادر رئیس‌جمهوری سوریه که مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار داشت و از همین رو مورد غضب روسیه واقع شد.

آیا اختلاف اسد و رامی مخلوف سیاسی است؟ یا بشار اسد پسر دایی‌اش را صرفا به خاطر انضباط مالی و ترمیم کسری بودجه دولت سوریه به چنین مخمصه‌ای انداخته است؟ آیا مخلوف‌ها به دنبال سرنگونی اسد و بر جای او نشستن بوده اند؟

پاسخ  به این پرسش‌ها چندان آسان نیست و با توجه به ساختار نظام سوریه بعید است به این سادگی هم روشن شود. تنها زمان و البته واکنش‌های رامی مخلوف در آینده می‌تواند عمق و جدی بودن اختلاف و دلایل این اختلاف را در حلقه اطرافیان اسد بر ملا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا