جهان

فوری؛ اندونزی نفتکش ایران را توقیف کرد

مقامات اندونزیایی گفتند که آنها یکشنبه ۵ بهمن‌ماه ۹۹ یک تانکر ایرانی و یک نفتکش پانامایی را که مظنون به انتقال غیرقانونی نفت در آبهای کشورشان بودند، توقیف کردند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از اسوشیتدپرس، ویسنو پرامادیتا، سخنگوی آژانس امنیت دریایی اندونزی گفت، تانکرها -«ام‌تی هورس» با پرچم ایران و «ام‌تی فری» با پرچم پاناما – در آبهای استان کالیمانتان غربی اندونزی توقیف شدند.

وی گفت: این نفتکش ها به انواع تخلفات از جمله عدم نمایش پرچم های ملی، خاموش کردن سیستم های شناسایی، لنگر انداختن غیرقانونی و همچنین انتقال غیرقانونی سوخت بین کشتی ها و ریختن روغن مظنون هستند.

سخنگوی آژانس امنیت دریایی اندونزی افزود که مقامات در حال اسکورت دو نفتکش به جزیره باتام در استان جزایر ریائو برای تحقیقات بیشتر هستند.

تلویزیون دولتی ایران با استناد به مقامات اندونزی، توقیف نفتکش را تأیید کرد. ایران در این گزارش جزئیات بیشتری ارایه نداد.

این اقدام کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که تنش‌ها میان ایران و کره‌جنوبی در پی توقیف یک نفتکش کره‌جنوبی توسط سپاه پاسداران افزایش یافته است.

از میان خدمه این کشتی توقیف‌شده کره‌ای دو نفر تبعه اندونزی بوده‌اند.

سفارت اندونزی در تهران پس از این اقدام سپاه پاسداران، یادداشتی اعتراضی به وزارت خارجه ایران داده و آزادی بی‌قید و شرط شهروندانش را خواستار شده بود.

سئول  نیز پس از توقیف نفتکش خود علاوه بر درخواست آزادسازی آن هیاتی دیپلماتیک به ایران اعزام کرد ولی علیرغم مذاکرات با مقام‌های ارشد دیپلماتیک از جمله محمدجواد ظریف و کمال خرازی به نتیجه‌ای نرسید.

پس از خروج یک جانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای با تهران موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸، ایران که یکی از محل‌های اصلی ذخایر نفت و گاز طبیعی است، تحت تأثیر تحریم های ایالات متحده فروش خود را به مقدار قابل توجهی از دست داده است.

با گذشت زمان، ایران برای ادامه فروش نفت خود به فروش در بازار سیاه روی آورده و با ونزوئلا نیز معامله کرده است.

ناوگان دولتی نفتکش های ایران به طور معمول هنگام سفر ردیاب های سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش می کنند.  تحلیلگران می گویند این کشتی ها اغلب نفت خود را به کشتی های دیگر منتقل می کنند و سپس نفت را به بهانه های دروغین می فروشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا