ایرانجهان

واکنش آمریکا به اظهارات رئیسی درباره حجاب اجباری: زنان ایران باید حق انتخاب پوشش داشته باشند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا٬ روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، از اظهارات ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران درباره برخورد با زنانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند انتقاد کرد و گفت ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکایش برای پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر و حقوق زنان در ایران ادامه خواهد داد.

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در همین روز در یک سخنرانی خطاب به هواداران حکومت جمهوری اسلامی گفت: «بساط کشف حجاب هم جمع خواهد شد، هیچ نگران نباشید».

او سپس افراد نامشخصی را که رفتار آنها را «جهت‌دار» خواند، تهدید کرد و گفت که «تکلیف‌شان مشخص خواهد شد».

رئیسی بخشی از مخالفان حجاب اجباری را به اجرای «برنامه دشمن» متهم کرد

ابراهیم رئیسی: مطمئن باشید بساط «کشف حجاب» جمع خواهد شد

متیو میلر در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی گفت: «بله، من اظهارات او را شنیده‌ام. همانطور که قبلاً گفتیم، به اعتقاد ما زنان در ایران و در هر جای دیگر باید آزاد باشند تا هر چه می‌خواهند بپوشند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد:«زنان ایرانی نباید نگران استفاده مقامات ایران از تکنولوژی‌های نظارتی یا هر گونه روش دیگر برای تحمیل کنترل بر آنها باشند. »

آقای میلر تاکید کرد: « ایالات متحده همچنان به اقدامات و حمایت خود از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم ایران، از جمله زنان و دختران ایران ادامه خواهد داد و در همکاری با متحدان و شرکا خود، تلاش می‌کند ناقضان حقوق بشر را پاسخ‌گو سازد.»

ابراهیم رئیس این اظهارات را در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» مطرح کرده است.

مهسا (ژینا) امینی به دلیل عدم رعایت کامل حجاب اجباری توسط گشت ارشاد بازداشت شد. او ساعاتی بعد در بازداشت گشت ارشاد به اغما رفت و در ۲۶ شهریور در بیمارستان درگذشت.

در ماه‌های آغازین اعتراضات، علاوه بر تجمع‌های اعتراضی گسترده در نقاط مختلف ایران، زنان در این تظاهرات به نشانه اعتراض روسری‌های خود را در اماکن عمومی شهرهای مختلف کشور از سر برداشتند یا آنها را به آتش کشیدند.

اکنون در آستانه سالگرد این اعتراضات، حکومت جمهوری اسلامی اقدامات خود را برای اعمال حجاب اجباری تشدید کرده است.

همچنین در هفته‌های اخیر، قوه قضائیه برخورد و صدور حکم برای بازیگران سینما و کسب و کارهای مجازی به دلیل مخالفت با حجاب اجباری را تشدید کرده و همزمان گزارش‌هایی درباره «بازگشت گشت ارشاد» به خیابان‌های چند شهر منتشر شده است.

حجاب یکی از موضوع‌های چالش‌برانگیز برای جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود که پس از جان باختن مهسا امینی به مسئلهٔ بزرگ و پیچیدهٔ حکومت تبدیل شده است.

درپی آغاز این اعتراضات، لایحهٔ «عفاف و حجاب» که توسط قوه قضائیه در ۹ ماده تهیه شد، دولت ابراهیم رئیسی تعداد مواد آن را به ۱۵ رساند و به مجلس ارسال کرد و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شمار مواد لایحه را به ۷۰ ماده افزایش داد که حاوی مجازات‌های مالی بی‌سابقه‌ای برای زنان مخالف حجاب اجباری است.

این در حالی است که برخی از گروه‌های تندرو، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و امامان جمعه از لایحهٔ «عفاف و حجاب» انتقاد کرده‌ و می‌گویند٬ این لایحه به اندازه کافی سختگیرانه نیست.

در همین زمینه، تعدادی از طرفداران حجاب اجباری هفته‌ها است که مقابل مجلس و قوه قضائیه تجمع می‌کنند و خواستار برخورد شدیدتر با افراد «بی‌حجاب» می‌شوند.

روزنامه شرق هم روز ۱۷ مرداد در گزارشی نوشت دلیل تغییرات بسیار در لایحه حجاب، راضی کردن «رادیکال‌های درون جریان سیاسی اصولگرا» بوده است، اما همچنان آنها از لایحه ۷۰ ماده‌ای هم راضی نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا