ایران

وکیل شاکیان حمید نوری هم برای او تقاضای حبس ابد کرد؛ پیامک‌های نوری به رئیسی بازیابی شده

وکیل شاکیان حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، اعلام کرد که او نیز مانند دادستان خواستار اشد مجازات برای متهم است؛ او همچنین گوشی تلفن نوری را «معدن طلا» توصیف کرد و از بازیابی پیامک‌های نوری به اعضای هیات مرگ خبر داد.

هشتاد و نهمین جلسه دادگاه حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷، روز جمعه نهم اردیبهشت در استکهلم برگزار شد.

در نوبت صبح این دادگاه، وکیل شاکیان با تمجید از اظهارات دادستان در جلسه یک روز پیشتر، مجازات درخواست‌شده برای نوری را «عالی» توصیف کرد و گفت او نیز به نمایندگی از موکلانش به این درخواست می‌پیوندد.

در جلسه روز پنجشنبه کریستینا لیندوف کارلسون، دادستان این دادگاه، برای حمید نوری، که با اتهاماتی مانند «جنایت جنگی» و «قتل عمد» روبه‌روست تقاضای اشد مجازات یعنی حبس ابد کرده بود.

ساعاتی پس از دادگاه روز پنجشنبه، وزارت خارجه سوئد با بروزرسانی توصیه‌های خود، از شهروندان سوئدی خواست تا اطلاع ثانوی از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

وکیل شاکیان حمید نوری در جلسه روز جمعه همچنین گوشی تلفن به دست آمده از نوری را همچون «معدن طلا» خواند و گفت پیامک‌های او به ابراهیم رئیسی و برخی دیگر از اعضای هیات مرگ و دست اندرکاران اعدام‌ها، از جمله نیری و مبشری، بازیابی شده است.

او گفت حمید نوری ادعا کرده این رئیسی فردی به غیر از ابراهیم رئیسی است.

ابراهیم رئیسی که اکنون مقام ریاست جمهوری اسلامی را برعهده دارد، در آن زمان به عنوان معاون دادستان تهران یکی از اعضای هیات مرگ بود.

همچنین به گفته وکیل شاکیان حمید نوری، او برخی پیام‌ها را از تلفن همراه خود پاک کرده است.

پیش از این نیز خبرهایی درباره پیامک‌های به دست آمده از گوشی حمید نوری خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس فعلی قوه قضاییه، و علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، به دست آمده است.

وکیل شاکیان حمید نوری تاکید کرد شهود این دادگاه از طیف‌های فکری و سیاسی مختلفی هستند اما همه آنها اتفاق نظر دارند که حمید نوری همان حمید عباسی است که در زندان گوهردشت مشغول به کار بود.

حمید نوری ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران به فرودگاه استکهلم رسید و بلافاصله دستگیر شد.

او همه وقایع مربوط به کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و همچنین اتهام‌ها علیه خود را «نمایشنامه» و «داستان سرتاسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند» خوانده است.

در سال ۶۷ به دنبال صدور فرمان روح‌الله خمینی، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.

ابراهیم رئیسی یکی از اعضای هیات مرگ بود اما او پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت از ابتدای مسئولیتش در دستگاه قضایی «مدافع حقوق بشر» بوده و «باید مورد تقدیر و تشویق» قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا