ایرانخاورمیانه

شلیک حدود ۴۷۰ راکت از غزه و حمله گسترده اسرائیل به مواضع جهاد اسلامی

ارتش اسرائیل اعلام کرد شبه‌نظامیان فلسطینی حدود ۴۷۰ موشک و خمپاره را به سمت اسرائیل شلیک کردند. نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به اینکه حدود یک‌سوم این راکت‌ها در غزه سقوط کرده‌‌اند، بر ادامه حمله‌های گسترده به مواضع جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه اسرائیل هنوز در میانه عملیات غزه است، گفت: «تا کنون در غزه بزرگ‌ترین ضربه‌های عمر جهاد اسلامی را به پیکر این سازمان تروریستی وارد کرده‌ایم. تنها در عرض چند ثانیه سه رهبر جهاد اسلامی را در نقاط مختلف کشتیم. ما به حمله به واحدهای ضدتانک، انبارهای مهمات و تاسیسات تولید راکت جهاد اسلامی ادامه می‌دهیم.»

نتانیاهو افزود: حدود یک‌سوم راکت‌هایی که در ساعت‌های اخیر از غزه به سمت اسرائیل شلیک شدند، در غزه سقوط کردند. اکثر راکت‌های دیگر را نیز پدافند هوایی اسرائیل رهگیری کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد: علی حسن غالی، فرمانده سرایا قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی و مسئول واحد واحد راکتی این سازمان، به همراه دو عضو دیگر جهاد اسلامی در حمله هواپیماهای جنگنده اسرائیل به خانه‌ای در خان یونس کشته شدند.

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود لوید آستین گفت که کشور او برای «کارزار طولانی‌مدت» در غزه آماده است.

در همین حال، یک مقام ارشد اسرائیلی به شبکه «آی۲۴نیوز» گفت: ایران عواملی را در غزه برای شعله‌ور کردن اوضاع، هدایت می‌کند.

شبکه تلویزیونی “اکسترا نیوز” مصر خبر داد که تلاش مصر برای برقرار شدن آتش‌بس فوری میان اسرائیل و جهاد اسلامی به نتیجه رسیده است اما این خبر هنوز از سوی مقام‌های اسرائیلی تایید نشده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد سه راکت پرتاب شده به سوی این کشور، در مناطق شهری فرود آمده است.

این رسانه همچنین نوشت سامانه ضد‌موشکی گنبد آهنین اغلب راکت‌ها و موشک‌هایی را که از سوی غزه شلیک می‌شوند، رهگیری و منهدم می‌کند.

تایمز اسرائیل گزارش کرد که فعالیت فرودگاه بن گریون در تل‌آویو برای مدتی متوقف شد اما اکنون این فرودگاه به طور عادی کار می‌کند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهایش حدود ۴۰ راکت‌انداز و خمپاره‌انداز جهاد اسلامی را در غزه منهدم کرده است. همچنین تاکید شد که «حملات علیه سایت‌های نظامی متعلق به این گروه تروریستی» ادامه خواهد یافت.

هم‌زمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که این کشور آماده است حملات به غزه را تشدید کند.

مقامات پزشکی از کشته شدن دو فلسطینی در حملات روز چهارشنبه اسرائیل به غزه خبر دادند.

پیشتر و در پی حمله اخیر ارتش اسرائیل به گروه جهاد اسلامی، سازمانی که تحت حمایت تهران است، جمهوری اسلامی گروه شبه‌نظامی حماس، دیگر گروه مسلح در غزه را تحت فشار قرار داده تا برای جنگ با اسرائیل به جهاد اسلامی بپیوندد.

برخی گزارشات حاکی از آن است، که مقام‌های جمهوری اسلامی به حماس فشار زیادی وارد می‌کنند تا پاسخ کمک‌های مالی ایران به این سازمان را بدهد و «چک را نقد کند».

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ضمن درخواست از حماس برای جنگ با اسرائیل، هم‌زمان اختلافات درون رهبری حماس را افزایش داده است.

این فشارها در حالی است که بر پایه گزارش‌ مقامات محلی در غزه، بامداد سه‌شنبه ۱۳ فلسطینی از جمله سه رهبر جهاد اسلامی در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شدند.

نام این سه عضو ارشد خليل صلاح بهتينی، جهاد غنام و طارق عزالدین عنوان شده است.

گفته می‌شود خليل صلاح بهتينی فرماندهی این گروه را در شمال غزه بر عهده داشته، در حالی که جهاد غنام از مقام‌های ارشد شورای نظامی این گروه بوده و طارق عزالدین از پایگاهی در غزه اقدامات تروریستی جهاد اسلامی را در کرانه باختری هدایت می‌کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا