سیاست

تحريم احتمالى آمريكا دليل عقب نشينى روس ها از «فردو» است

سرگئی ریابکوف معاون وزير خارجه روسیه گفت: ما از اجرای طرح تغییر کاربری سایت فردو چشم‌پوشی نمی‌کنیم اما تاثیرات تحریم‌های آمریکا بر این طرح را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.

ريابكوف كه براى شركت در كميسيون مشترك برجام به وين رفته به خبرنگاران گفت: کار تغییر کاربری سایت فردو به تعلیق در آمده اما متوقف نشده است.

 

معاون وزير خارجه روسیه گفت: «ما گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که نیاز به تجزیه و تحلیل اوضاع و بررسی اظهارات طرف آمریکایی داریم که گفته از روز ۱۵ ماه دسامبر (هفته آینده) این مرکز کلیدی ازنقطه نظر برجام دربرنامه هسته‌ای ایران را مورد تدابیر تحریمی قرار خواهد داد.»

 

شرکت روس‌اتم روسیه روز پنجشنبه ۱۴ آذر با انتشار گزارشی اعلام کرد: غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند در یک بخش واحد انجام شود و «به صورت فنی» امکان عملیاتی کردن این پروژه در مقطع فعلی وجود ندارد.

 

روس‌اتم افزوده است: «غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند در یک محل انجام شود، چرا که ذراتی از اورانیوم غنی شده در فضا پراکنده و روی تجهیزات می‌نشیند که با تولید ایزوتوپ‌ها در راستای اهداف درمانی ناسازگار است».

 

این شرکت تاکید کرده که به همین دلیل، «آبشارهای سانتریفوژها باید جدا شده و این مکان پاکسازی شود و تا پایان این کار، روس‌اتم فعالیت خود بر روی پروژه فردو را متوقف می‌کند».

 

سرگئی ریابکوف معاون وزير خارجه روسیه در ادامه به خبرنگاران گفت: «بنابراین ما نیاز به مدت زمانی داریم تا امکان اینکه در این وضعیت چکار می‌توان کرد و پیامدهای منفی بالقوه این تدابیر آمریکا چیست را بررسی کنیم اما این به آن معنا نیست که ما از این طرح صرف نظر خواهیم کرد و در این مورد در نشست (برجام در وین) اعلام نظر خواهیم کرد.»

.
.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا