ایرانجهان

آسوشیتدپرس: شرکت کشتیرانی یونانی امپایر نویگیشن اتهام خود را درباره قاچاق نفت ایران پذیرفت

آسوشیتدپرس با استناد به سندهای یک دادگاه فدرال آمریکا گزارش داد شرکت کشتیرانی یونانی امپایر نویگیشن اتهام خود مبنی بر قاچاق نفت ایران بر خلاف تحریم‌های آمریکا را پذیرفته و موافقت کرده دو میلیون و چهارصدهزار دلار جریمه پرداخت کند.

اتهامات مطرح شده علیه این شرکت یونانی مربوط به نفتکش سوئز راجان است که طبق گزارش سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در فوریه ۲۰۲۲، نفت ایران را از جزیره خارک بار زده و پس از رفتن به سواحل سنگاپور در دریای جنوبی چین، به مدت چند ماه در آنجا توقف کرد.

سوئز راجان بعدا بدون توضیح مشخصی به سمت خلیج مکزیک حرکت کرد و نفت خود را به تانکری دیگر منتقل کرد و این محموله در روزهای اخیر در هیوستون تگزاس آزاد شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، اسناد دادگاه نشان می‌دهد که دولت آمریکا نفت این کشتی را توقیف کرده است.

از زمان حرکت این نفتکش به سمت آمریکا، ایران دو کشتی را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرده است و فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز تهدید کرده علیه هر شرکتی که نفت سوئز راجان را تخلیه کند، مقابله به مثل خواهد کرد.

با توجه به توقف چند ماهه سوئز راجان در خلیج مکزیک، عدم تخلیه نفت این کشتی به یک موضوع سیاسی تبدیل شده بود و این احتمال مطرح می‌شد که شرکت‌ها به دلیل نگرانی از تهدیدهای ایران، از تخلیه نفت آن خودداری می‌کردند.

آمریکا در هفته‌های اخیر حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس را برای جلوگیری از اقدامات جمهوری اسلامی در توقیف نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری افزایش داده و جنگنده‌های اف-۳۵اس خود را نیز برای بازدارندگی از اقدامات ایران، به منطقه اعزام کرده است.

در سال‌های اخیر علاوه بر این که نیروهای جمهوری اسلامی برخی کشتی‌های تجاری را توقیف کرده، حکومت ایران، به ویژه سپاه پاسداران، به حملات پهپادی و خرابکارانه به کشتی‌های تجاری نیز متهم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا