ایرانجهان

ابراز نگرانی کاخ سفید درباره ارسال سلاح از سوی روسیه به ایران و کره شمالی

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه نسبت به همکاری‌های نظامی ایران، روسیه و کره شمالی ابراز نگرانی کرد و گفت ارسال تسلیحات از سوی مسکو به تهران و پیونگ یانگ می‌تواند منجر به افزایش بی‌ثباتی در خاورمیانه و منطقه هند و اقیانوسیه شود.

جیک سالیوان در کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر یک هیات کره شمالی به ایران، به روابط دو کشور در حوزه نظامی در سال‌های گذشته اشاره کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «در طول سال‌های گذشته و در جریان دولت‌های مختلف در [آمریکا]، شاهد پیوندهای مختلفی در همکاری‌های دفاعی بین کره شمالی و ایران بوده‌ایم، این روابط افزایش و کاهش داشته، ولی همواره جریان داشته است.»

جیک سالیوان اضافه کرد: «اما در طول دو سال گذشته شاهد امری جدید بوده‌ایم و آن توسعه روابط روسیه با ایران و همچنین روابط روسیه با کره شمالی است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: «ما معتقدیم که این موضوع مایه نگرانی شدیدی فراتر از مرزهای اوکراین برای امنیت اروپا است.»

او تصریح کرد: «ما همچنین نگران این هستیم که چه اتفاقی ممکن است بیفتد اگر مسیر داد و ستد [بین این کشورها با روسیه] عوض شود. این که روسیه قرار است چه چیزهایی به کره شمالی یا ایران ارسال کند٬ می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در خاورمیانه و منطقه هند و اقیانوسیه شود.»

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز سه‌شنبه اعلام کرد که هیاتی از مقامات کره شمالی به ریاست وزیر تجارت بین‌الملل این کشور در حال بازدید از ایران است.

رویترز هم ماه گذشته گزارش داده بود که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین-به-زمین قدرتمند به روسیه داده است که به تعمیق همکاری نظامی بین این دو کشور، که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند، کمک می‌کند.

از سویی مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند که روسیه از موشک‌های ساخت کره شمالی در جنگ علیه کی‌یف استفاده کرده است. با این حال، پیونگ یانگ چنین همکاری را رد کرده است.

درسال‌های گذشته گزارش‌هایی در خصوص همکاری کره شمالی در برنامه موشکی ایران منتشر شده بود.

یک گروه از کارشناسان سازمان ملل ناظر بر تحریم‌های کره شمالی در سال ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که ایران و کره شمالی از سال ۲۰۲۰ دوباره شروع به همکاری در زمینه توسعه موشک‌های دوربرد و انتقال قطعات ساخت این موشک‌ها کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا