fa

«فارین پالیسی»: سلطه طالبان در افغانستان بر پایه «زن‌ستیزی» بنا شده است

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان جمعه گذشته در فراخوان خطاب به کشورهای جهان، خواستار محکوم کردن«آپارتاید جنسیتی» در حال وقوع در افغانستان و پاسخگو کردن مقامات طالبان شده بود

نشریه «فارین پالیسی» در گزارش جدیدی با بیان این‌که ستیز طالبان با زنان ابراز اساسی این گروه برای ماندن در قدرت است علاوه بر محدودیت‌های اعمال شده، بسیاری از جنایت‌ها، خشونت‌ها و نقض‌هایی که عناصر طالبان علیه زنان افغانستان مرتکب می‌شوند را برشمرد.

این نشریه ضمن اشاره به گزارش‌هایی درباره تجاوز، شکنجه و قتل زنان زندانی توسط عناصر طالبان، افغانستان تحت سلطه این گروه را «زندانی برای زنان» خوانده است.

در گزارش فارین پالیسی که چهارشنبه 31 جوزا (خرداد) منتشر شده، آمده است که برخی زنان افغانستان که از سوی طالبان بازداشت شده‌اند از تجاوزهای گروهی، ضرب و شتم به سینه و اندام تناسلی خود گفته‌اند.

در گزارش همچنین آمده که این زنان قربانی خشونت که نخواستند هویت‌شان فاش شود به خبرنگار «فارین پالیسی» گفته‌اند که عناصر طالبان حتی در صورتشان ادرار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی از زنان شکنجه شده افغانستان به عقد اجباری اعضای طالبان درآمده و تعدادی نیز در زندان‌ها به قتل رسیده‌اند.
در این گزارش گفته شده که «اجساد آنها در کنار جاده‌ها پیدا شده یا بر درختان آویزان شده‌اند.»

هدر بار، مسئول امور زنان دید‌بان حقوق بشر با بیان این‌که گروه طالبان قبلاً در طول اولین دوره حکومت خود، بین سال‌های 1996 و 2001، نسبت به زنان بسیار وحشیانه رفتار می‌کردند، گفت با ادامه چنین وضعیتی اکنون نیز منطقی به‌نظر می‌رسد که در رفتارهای آنها درباره این مسائل تغییری حاصل نشده است.

دیوید آزبورن، مدیر «افغان ویتنیس» یک سازمان غیردولتی بریتانیایی گفت که داده‌هایی را در مورد بیش از 140 گزارش از «کشته شدن زنان، اغلب زیر خشونت و بی‌رحمی شدید» جمع‌آوری کرده است.

او همچنین از مصون ماندن قاتلان این زنان در سایه حکمرانی طالبان گفت: «از تحقیقات ما مشخص شد که در سایه حکومت طالبان فرهنگ مصون ماندن از مجازات برای جنایت زن‌کشی در افغانستان ادامه دارد.»

خروج آمریکا از افغانستان، این کشور را به دوران تاریک حکومت قبلی طالبان بازگرداند. زنان دوباره از تحصیل در مدرسه و دانشگاه، اشتغال و اغلب فعالیت‌ها، مسافرت، رفتن به پارک‌ها و باشگاه‌های ورزشی منع شده‌اند.

طالبان همچنین موسسات بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد را از به‌کارگیری زنان در عملیات امدادرسانی‌ بشردوستانه در افغانستان منع کرده است.
ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان جمعه گذشته بار دیگر از طالبان خواست تا به تعهدات خود برای احترام به حقوق بشر عمل کنند.
او از کشورهای جهان نیز خواست تا «آپارتاید جنسیتی» در حال وقوع در افغانستان را به‌عنوان یک «جنایت بین‌المللی» شناخته و مقامات طالبان را در ارتباط با آزارهای سیستماتیک که علیه زنان در این کشور روا داشته می‌شود، پاسخگو کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا