اجتماعیایرانجهانسیاست

عفوبین الملل در تازه ترین گزارش خود خواستار آزادی بدون قید و شرط علیرضا فرشی شد

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش روز دوشنبه ۲۸ تیر خود از محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه خواسته است علیرضا فرشی را فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند.

علیرضا فرشی دیزج یکان فعال ملی مدنی آذربایجانی که روز ۳۱ تیر ۱۳۹۹ در شهر تهران بازداشت شده بود امروز وارد دومین سال دوران حبس خویش شد این درحالیست که در طول یکسال گذشته علی رغم مشکلات سلامتی از جمله بیماری دیابت و مشکلات بینایی و چشم، وی توانسته است تنها ۳ روز به مرخصی درمانی اعزام گردد.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش روز دوشنبه ۲۸ تیر خود از محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه خواسته است علیرضا فرشی را فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند.

در‌گزارش اخیر این سازمان طی شرح مختصری به نگرانی از وضعیت سلامتی آقای فرشی، از جمله مشکلات ناشی از عارضه در چشم چپش و دیابت خون پرداخته شده و یادآوری شده است وی امکانات لازم برای تامین سلامتی‌اش را در اختیار ندارد.

چندی پیش نیز ۱۸ سازمان حقوق بشری از جمله انجمن حقوق بشر مردم آذربایجان در ایران (آهراز) طی بیانیه مشترک خواستار آزادی بی قید و شرط این فعال مدنی تورک شدند. در پی انتشار این بیانیه، جمعیت حقوق بشر ارک نیز با انتشار اعلامیه ای حمایت خود را از این بیانیه اعلام کرد.

علیرضا فرشی دیزج‌یکان، فعال مدنی آذربایجانی که به جهت مطالبه‌گری حقوق زبانی تورک‌ها در ایران و تاسیس کتابخانه‌های تورکی در روستاهای آذربایجان بازداشت، شکنجه و متحمل حبس طولانی مدت شده است، در حالی که دوران محکومیت ۲ ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، در پرونده ای دیگر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی ممنوعیت ۲ ساله از عضویت در دستجات و گروههای سیاسی و ۲ ماه کار اجباری در سازمان بازیافت زباله‌های تهران محکوم شد. حکم صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تایید شد.

آقای فرشی که اخیرا دچار افزایش قند خون، کم سویی و عفونت چشم چپ و کرختی دست راست شده، بنا به تشخیص پزشکان بیمارستان فارابی تهران نیاز فوری به جراحی پیوند قرنیه دارد. شرایط نامناسب زندان و عدم امکان تغذیه مناسب باعث افزایش قند خون و بروز بیماری دیابت در او شده است و تعلل و ممانعت مسئولین قضایی_امنیتی در ارائه خدمات درمانی و اعزام وی به مرخصی برای انجام معاینات تخصصی باعث نگرانی هرچه بیشتر مدافعان حقوق بشر و جامعه آذربایجانی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا