خاورمیانه

درپی شلیک شش راکت از بلندی‌های جولان به اسرائیل، ارتش اسرائیل به مناطقی از سوریه حمله کرد

یک روز پس از تبادل آتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه و لبنان، از سمت بلندی‌های جولان در سوریه نیز شش راکت به سمت اسرائیل شلیک شد و ارتش اسرائیل در پاسخ با هواپیماهای جنگنده، پهپاد و آتش توپخانه، مناطقی از جنوب سوریه و حومه دمشق را هدف حمله قرار داد.

این حمله‌ها در دو مرحله صورت گرفتند و سه فروند از این راکت‌ها در خاک اسرائیل فرود آمد. یک راکت دیگر نیز در خاک اردن فرود آمد.

در این حمله‌ها هیچ خسارت جانی و مالی به بار نیامد، اما آژیرهای خطر در مناطق جنوبی اسرائیل به صدا درآمدند و از ساکنان این مناطق خواسته شد به پناهگاه‌ها و مناطق امن بروند.

پس از دور دوم حمله‌ها از سمت سوریه، ارتش اسرائیل از حمله توپخانه‌ای و پهپادی به مناطقی از جنوب سوریه که از آنها به سمت اسرائیل راکت پرتاب شده بود، خبر داد.

اندکی بعد، ارتش اسرائیل از حمله هواپیماهای جنگنده این کشور به یک مجتمع نظامی و مواضع راداری و توپخانه‌ای ارتش سوریه در اطراف دمشق خبر داد.

به گزارش شبکه المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی فلسطینی لواء‌القدس، مسئولیت شلیک راکت به اسرائیل از بلندی‌های جولان را به عهده گرفته است.

لواء‌القدس که به عنوان یکی از گروه‌های حامی رژیم بشار اسد در سوریه فعال بوده، اعلام کرد این شلیک‌ها را در واکنش به حمله نیروهای اسرائیلی به مسجد‌الاقصی انجام داده است.

درپی درگیری‌های نیروهای اسرائیلی با معترضان فلسطینی در کرانه باختری و حمله نیروهای اسرائیل به معترضان در مسجدالاقصی، گروه‌های فلسطینی در دو روز گذشته از غزه و لبنان به سمت اسرائیل ده‌ها راکت شلیک کردند. اسرائیل نیز در واکنش، به مواضع این نیروها در غزه و لبنان حمله کرد.

در همین حال، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که مقام‌های این کشور دست داشتن حزب‌الله در حملات راکتی از لبنان را بررسی خواهند کرد؛ اگرچه در این مرحله به نظر می‌رسد حملات از سوی حماس یا جهاد اسلامی فلسطین انجام شده باشد.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین خاطرنشان کرد حزب‌الله احتمالا از حمله صورت گرفته از جنوب لبنان مطلع بوده و بیروت مسوولیت دارد.

حمله موشکی به اسرائیل که از سوی شاخه نظامی سازمان حماس در لبنان انجام شده، با اطلاع حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی بوده است و اسرائیل خود را برای جنگی نزدیک با حزب‌الله آماده می‌کند.

بر اساس این گزارش، حملات اسرائیل در لبنان و نوار غزه، واکنشی به حملات از لبنان و غزه نبوده بلکه پیامی بوده است برای جمهوری اسلامی؛ گرچه اسرائیل تمایلی به کشتن افراد و افزایش تنش نداشته است.

گفته می‌شود اگر اسرائیل واکنش جدی نشان دهد، صدها کشته در لبنان به جای خواهد ماند. همچنین در صورت ادامه حملات از لبنان، اسرائیل در آینده هیچ محدودیت و تردیدی برای حمله به این کشور نخواهد داشت و ارتش اسرائیل به طور جدی وارد عمل خواهد شد.

حزب‌الله در مقابل اتهامات اسرائیل مبنی بر شلیک صدها راکت از خاک لبنان به سمت اسرائیل تا این لحظه سکوت اختیار کرده و هیچ بیانیه رسمی‌ای صادر نکرده است؛ هر چند یک مقام حزب‌الله مسوولیت این گروه را در پرتاب موشک رد کرده است.

برخی رسانه‌های لبنانی بروز این تنش در جنوب این کشور را هم‌زمان با سفر اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به بیروت، قابل توجه دانسته و گفته‌اند هنیه که روز چهاشنبه (۱۶ فروردین) وارد پایتخت شد، لبنان را در خطر یک رویارویی نظامی با اسرائیل قرار داده است.

به گفته ناظران، فعالیت‌های نظامی گروه‌های فلسطینی در جنوب لبنان بدون موافقت حزب‌الله که این مناطق را در کنترل خود دارد، انجام نمی‌شود.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، گروه حزب‌الله با ارسال پیامی به اسرائیل ادعا کرد هیچ اطلاعی از این حملات نداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا