جهان

قوانین جدید اروپا برای کنترل‌ مرز

با جایگزین شدن قانون جدید، یک سامانه جامع اطلاعات مسافران را ثبت می‌کند و دیگر نیازی به زدن مهر در پاسپورت‌ها نخواهد بود.

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند «سامانه ورود/خروج» (EES) در کشورهای عضو این اتحادیه مطابق با یک جدول زمانی و از اواخر سال ۲۰۲۴ عملیاتی خواهد شد.

 

هنگامی که این قانون به اجرا درآید، مسافران ساکن کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا که وارد منطقه شنگن می‌شوند با کنترل‌های مرزی تازه‌ای روبرو خواهند شد.

 

برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که راه‌اندازی این طرح منجر به ایجاد هرج و مرج شود، در حالی که برخی دیگر امیدوارند تاخیرهای مکرر رخ‌داده در شروع این طرح به کشورها زمان کافی برای آماده شدن برای تغییر را بدهد.

 

این سامانه یک سیستم ثبت‌نام خودکار برای بریتانیا و سایر مسافران غیر اتحادیه اروپا خواهد بود که به حوزه شنگن وارد می‌شوند یا قصد خروج از آن را دارند.

 

مسافران باید هر بار که از مرزهای اتحادیه اروپا رد می‌شوند، پاسپورت یا سایر مدارک سفر خود را در یک باجه سلف‌سرویس اسکن کنند. این کار البته برای کسانی که مدرک اقامتی دارند یا از ویزای طولانی‌مدت برخوردارند لازم نخواهد بود.

 

سیستم جامع نام مسافران و اطلاعات بیومتریک آنان را به هنگام وارد شدن و خروج از مرزهای اتحادیه اروپا ثبت می‌کند و در نتیجه با جایگزین شدن این سیستم دیگر نیازی به زدن مهر در پاسپورت‌ها نخواهد بود.

 

اسکن‌ چهره‌ها و اثر انگشت مسافران در رویه جدید به مدت سه سال پس از هر سفر در سامانه حفظ خواهند شد. این سیستم برای مسافران هنگام ورود به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به غیر از قبرس و ایرلند) و همچنین چهار کشور غیر اتحادیه اروپا در منطقه شینگن شامل ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس اعمال خواهد شد.

 

سامانه جدید اتحادیه اروپا برای تقویت امنیت مرزی و همچنین شناسایی مسافرانی معرفی شده که از مدت زمان حضور مجاز خود در منطقه شینگن (۹۰ روز در یک دوره ۱۸۰ روزه) تجاوز کرده‌اند.

 

صنعت هواپیمایی از تاخیرها در اجرایی شدن سامانه جدید حمایت کرده است، زیرا زمان بیشتری برای آماده‌سازی به آنها می‌دهد و کمک می‌کند تا «مسافران هوایی با اختلال مواجه نشوند».

 

اتحادیه بین‌المللی هواپیمایی که مجموعه‌ای از چند شرکت بزرگ حمل و نقل هوایی است در بیانیه‌ای گفته اتوماسیون موثر در گذرگاه‌های مرزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز به استقرار تعداد کافی کارکنان آموزش‌دیده در فرودگاه‌ها و همچنین تخصیص منابع مالی جهت اجرایی شدن قوانین جدید دارد.

 

سامانه ورود/خروج که بخشی از قانون جدید «سیستم اطلاعات سفر و مجوز اروپا »(ETIAS) محسوب می‌شود، قرار بود ابتدا در سال ۲۰۲۲ شروع به کار کند ولی با موانع متعددی مواجه شد و به ماه مه ۲۰۲۳ به تعویق افتاد. اکنون مقامات می‌گویند اجرایی شدن آن در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

 

چالش‌های پیمانکارانی که مهلت‌های زمانی را رعایت نکرده‌اند، دلیل تعویق مکرر این طرح ذکر شده است.

 

در واقع باجه‌های خودکار این سامانه باید در تمام مرزهای بین‌المللی زمینی، دریایی و هوایی در منطقه شنگن نصب شوند. گیت‌های الکترونیکی نیز باید در محل قرار گیرند تا گاردهای مرزی کشورها بتوانند بررسی‌های تکمیلی را انجام دهند.

 

با این حال در بریتانیا و شماری دیگر از کشورها این نگرانی وجود دارد که اجرایی شدن این سامانه، تاخیرها در پست‌های بازرسی مرزی را افزایش دهد. یک گزارش منتشرشده توسط شورای اروپا می‌گوید که تعدادی از کشورهای عضو اعلام کرده‌اند زمان لازم برای آزمایش سیستم قبل از راه‌اندازی آن را ندارند.

 

کمیسیون اروپا می‌گوید این سیستم ممکن است نیاز به معرفی تدریجی و به گونه‌ای انعطاف‌پذیر داشته باشد تا احتمال زمان انتظار طولانی در مرزها کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا