جهان

پاسخ رئیس مجلس ترکیه به گستاخی نماینده یونانی تبار قبرس در کنفرانس روسای پارلمان‌های اروپا

نعمان قورتولموش، رئیس مجلس ملی تورکیه در کنفرانس روسای پارلمان های اروپا که در دوبلین، پایتخت ایرلند برگزار شد، به گستاخی نماینده یونانی تبار قبرس که مدعی شده بود «تورک ها اشغالگرند‌» و «تورکیه در قبرس و آذربایجان در قاراباغ اشغالگر هستند» پاسخ داد.

ئیس مجلس ملی تورکیه گفت: «ما حساسیت آذربایجان برای نجات اراضی خود از 33 سال اشغال قاراباغ توسط ارمنستان را درک می کنیم، مورد تقدیر قرار می دهیم و کاملاً از آن حمایت می کنیم. از آنجایی که تمامی تلاش‌های بین‌المللی در برابر اشغال 33 ساله بی‌حاصل ماند، آذربایجان چاره دیگری نداشت و قاراباغ با جنگی که 44 روز به طول انجامید آزاد شد.

قاراباغ سرزمین آذربایجان است و خواهد بود. این یک اشغال نیست، بلکه یک ملت سرزمین خود را آزاد کرده است.

بعضی از کشورها سعی در آسیب زدن به پلتفرم همکاری ۳+۳ دارند. گشایش کریدور زنگه‌زور اصلا و ابدا علیه هیچ کشوری نیست و  به نفع همه مردمان منطقه است.

در موضوع قبرس، بله در قبرس یک اشغال وجود دارد، درست است. ولی اشغالگر در قبرس ترکیه نیست، بلکه اشغالگر طرف یونانی است که جمهوری قانونی قبرس را که در سال 1960 تأسیس شده بود، لغو کرد و سعی کرد تمام قبرس را اشغال کند. البته ترکیه به عنوان یک کشور ضامن نتوانست و نمی تواند تماشاگر باقی بماند زیرا گروه های طرفدار انوسیس (افراطیون یونانی که دست به قتل عام ترکها زده بودند) جمهوری قبرس را از بین بردند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا