جهان

ادعای یکی از متحدان الکسی ناوالنی: او پیش از مرگ مشکوک قرار بود مبادله و آزاد شود

یکی از متحدان الکسی ناوالنی روز دوشنبه مدعی شد که درست پیش از مرگ مشکوک ۱۶ فوریه این چهره سرشناس مخالف کرملین، ناوالنی ظاهرا در آستانه مبادله با یک زندانی روسی در آلمان بود؛ خبری که توسط خانواده و حامیان الکسی ناوالنی نیز تایید شده است.

ماریا پوچیخ در یک اطلاعیه ویدئویی گفته است که مذاکرات برای مبادله در پانزدهم فوریه و درست یک روز پیش از مرگ الکسی ناوالنی در زندان نهایی شد. او همچنین ادعا کرده که طراحی مرگ ناوالنی، در روز بعد توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سازماندهی شد.

پوچیخ که در خارج از روسیه به‌سر می‌برد، شواهد و مدارکی برای این ادعاهای خود ارائه نکرده است. کرملین نیز ضمن رد اظهارات او، مدعی شده است که گواهی فوت الکسی ناوالنی دلایل «مرگ طبیعی» را ذکر می‌کند.

طبق گفته‌های ماریا پوچیخ، مبادله پیشنهادی شامل الکسی ناوالنی و دو شهروند آمریکایی با قاتل روسی وادیم کراسیکوف در آلمان بود. او همچنین مدعی شده که رومن آبراموویچ، میلیاردر الیگارش روس، به عنوان میانجی در این مذاکرات نقش ایفا کرده است.

الکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین مخالف سیاسی ولادیمیر پوتین، روز ۲۷ بهمن به‌طور مشکوکی در زندان خارپ، در ناحیه یامالو-ننتس حدود ۱۹۰۰ کیلومتری شمال شرق مسکو، در حالی که دوره حبس ۳۰ ساله خود را سپری می‌کرد، جان باخت.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در واکنش گفت، پوتین مسئول مرگ ناوالنی است.

او چهارم اسفند ماه نیز اعلام کرد که آمریکا به مناسبت دومین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین و سرکوب مخالفان کرملین در داخل روسیه، و همچنین مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، بیش از ۵۰۰ تحریم جدید را علیه روسیه اعمال می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا