ایران

نتایج یک پژوهش: حکومت ایران هر ۱۴ ساعت یک نفر را اعدام می‌کند

یک مرکز پژوهشی بر اساس بررسی‌هایش می‌گوید میزان اعدام توسط جمهوری اسلامی در ایران از آغاز زمستان سال جاری نسبت به متوسط پانزده سال پیشین «۲۴ درصد» افزایش داشته و شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ به «هر ۱۴ ساعت یک اعدام» رسیده است.

به گزارش پایگاه داده‌های باز ایران در روز دوشنبه ۲۲ اسفند، «متوسط میزان اعدام در جمهوری اسلامی در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ میلادی در هر ۱۷ ساعت یک اعدام بوده»، و در سال ۲۰۲۳ شمار اعدام‌ها به «هر ۱۴ ساعت یک اعدام» افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش، «در ۶۵ روز نخست» از سال جاری میلادی، «۱۱۳ نفر» در ایران اعدام شده‌اند و این «بالاترین نرخ در هشت سال گذشته است.»

بر پایه این پژوهش، بالاترین میزان اعدام «در استان‌های تهران و البرز» و پس از آن به ترتیب در استان‌های «آذربایجان غربی، خراسان رضوی، و سیستان و بلوچستان» بوده است.

پیش از این، نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل، ایران را پس از چین دومین کشور از نظر آمار اعدام در جهان معرفی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی زندانیان عادی با جرایمی از جمله «قتل»، «مواد مخدر»، و «سرقت مسلحانه» اعدام می‌کند و زندانیان سیاسی را نیز با اتهاماتی از قبیل «محاربه»، «افساد فی‌الارض»، و «بغی» اعدام می‌کند.

نهادهای امنیتی حکومت ایران در سال‌های گذشته شماری از فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی از جمله روح‌الله زم، جمشید شارمهد، و حبیب اسیود را از کشورهای همسایه ربوده و به ایران منتقل کرده‌اند.

قوه قضاییه روح‌الله زم را اعدام کرده و جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی آلمانی، و حبیب اسیود، شهروند ایرانی سوئدی، را به اعدام محکوم کرده است.

همچنین، مقامات قضایی جمهوری اسلامی چهار تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را در پی دادگاه‌هایی شتابزده اعدام کرده و ده‌ها تن همچنان با خطر اعدام روبه‌رو هستند.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا