ایران

ادامه صدور احکام سنگین علیه معترضان و توقیف پیکر کشته‌شدگان

همزمان با ادامه خیزش انقلابی مردم ایران، مقامات جمهوری اسلامی همچنان در دادگاه‌های فرمایشی به صدور احکام سنگین همچون اعدام، شلاق و حبس‌های طولانی علیه معترضان ادامه داده و در موارد بسیاری به توقیف پیکر کشته‌شدگان اقدام می‌کنند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان جمعه هشدار داد که گزارش‌های متعددی درباره برگزاری دادگاه‌های آنلاین برای معترضان بازداشتی دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، امیرمحمد جلالی، بیتا حقانی نسیمی، صالح زمانیه و ماکان داوری از جمله بازداشت‌شدگانی هستند که به صورت آنلاین محاکمه شدند.

بر اساس گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، متهمان به دلیل زمان بسیار کوتاه دادگاه‌های مجازی، فرصت دفاع از خود را ندارد و همچنین تنها فرصت دیدار و گفت‌وگو با وکیل خود را از دست داده‌اند. اگرچه گزارش‌ها حاکی از آن است که در جلسه آنلاین، تنها متهم و قاضی حضور داشته‌اند.

این کمیته همچنین اعلام کرد سپیده سالاروند، مردم‌شناس، نویسنده و فعال حقوق کودک، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم‌ علیه امنیت کشور» به دو سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی اجتماعی محکوم شد.

در همین حال، مادر حسین سعیدی، معترضی که در حمله سپاه و نیروی انتظامی به روستای پرسوراخ در نزدیکی ایذه در روز ۲۹ آذرماه کشته شد، در یک ویدیو با زاری اعلام کرد که ۱۰ روز است حکومت جسد پسرش را به خانواده تحویل نمی‌دهد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها،‌ مهوش شهریاری، شهروند ۷۰ ساله بهایی که ۹ مرداد بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شده، از ۳۰ آبان با خانواده خود تماس نداشته و اجازه ملاقات نیز ندارد.

مهوش شهریاری به دلیل ۱۰ سال زندان قبلی خود از بیماری‌های زیادی از جمله پوکی استخوان رنج می‌برد، اما از زمان بازداشت از دریافت هرگونه دارو محروم بوده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که سپیده احمدخانی، دانش آموخته دانشگاه بهشتی، به پنج سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوع الخروجی و تهیه پژوهش‌نامه درباره امنیت و «مذمت خیانت به وطن» محکوم شده است.

در همین حال، با وجود سیاست‌های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی، خانواده‌های معترضان کشته‌ شده و زندانیان سیاسی، همچنان بر ادامه خیزش انقلابی تاکید دارند.

پدر حمیدرضا روحی، جوان کشته شده در خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، در ویدیویی خطاب به پسرش گفت: «پسر وطن‌پرست من، حس زنده بودنت در تمام دل‌های پاک انسان‌ها با صدای بلند فریاد می‌زند که افکار و اهداف تو به جوش آمده و انعکاس نور و روشنایی وجودی تو کل دنیا را فراگرفته و تا ابد جاودان خواهد ماند.»

او افزود: «هیچ دیکتاتوری بدون همکاری افراد جامعه قادر به ادامه حیات نیست.»

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی در زندان سمنان، نیز در آغاز چهاردهمین سال حبس خود اعلام کرد که «مصمم‌تر از گذشته» است و «با خبرهای هر اعتراض و هر قیام شراره‌های شعله سرکش ایمان» قلبش جاری می‌شود.

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی: گمان می‌کردند اگر عزیزان ما را بکشند حکومتشان ابدی خواهد شد! زهی خیال باطل که این‌گونه شهیدانمان در رستاخیز انقلاب در میانه شعله‌های خیابان‌ها برخاسته‌اند … خاکسترشان را باد در سنگفرش‌ها چنان پراکنده که زنان و مردانی نستوه از خاک روییده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا