خاورمیانه

حکومت طالبان اعلام کرد نوروز در افغانستان «دیگر تعطیل رسمی نیست»

دو تن از مقامات حکومت طالبان در افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند این حکومت مراسم نوروز را برگزار نمی‌کند و روز اول سال خورشیدی نیز دیگر تعطیل رسمی نیست.

عبدالاحد عماد، از مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است: «ما نوروز را رسماً برگزار نمی‌کنیم، اما جلو مردمی را که این روز را جشن می‌گیرند، نمی‌گیریم.»

محمد یونس صدیقی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان، نیز اعلام کرده است که دوشنبه، روز اول سال، تعطیل عمومی نیست.

این در حالی است که افغان‌ها تاکنون هر سال جشن نوروز را در کابل و تمامی ولایت‌ها به‌صورت خانوادگی و یا از طریق برگزاری آیین‌های باشکوه برگزار کرده‌اند.

تا پیش از تسلط طالبان بر افغانستان در مرداد سال گذشته، نهادهای دولتی هم‌زمان با فرا رسیدن نوروز تدارکات ویژه‌ای از جمله برای تأمین امنیت جشن نوروز در نظر می‌گرفتند و حتی کمیسیون ویژه‌ای برای برگزاری این جشن تشکیل می‌شد.

به گزارش رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد، حکومت طالبان همچنین اعلام کرده است که با آغاز سال تحصیلی، که هر سال یک روز بعد از سال نو در مناطق سردسیر افغانستان هم آغاز می‌شود، مدارس باز هستند و هیچ مدرسه‌ای تعطیل نخواهد بود.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که جشن نوروز «با آموزه‌های اسلامی تطابق ندارد».

با این حال، گزارش‌های رادیو آزادی از افغانستان از شور و شوق نسبی بازارهای کابل در آستانه نوروز حکایت دارد، هرچند نه به‌اندازه سال‌های گذشته.

عکس آرشیوی از پختن سمنک (سمنو) به پیشواز نوروز در ولایت بدخشان
عکس آرشیوی از پختن سمنک (سمنو) به پیشواز نوروز در ولایت بدخشان

بر اساس این گزارش، با روی کار آمدن دوبارۀ طالبان در افغانستان از مرداد ۱۴۰۰ و با افزایش فقر و بیکاری، بزرگداشت نوروز برای برخی‌ مردم «بی‌معنا شده است.»

هم‌زمان، یک خبر غیررسمی از احتمال جایگزینی پرچم «امارات اسلامی» با پرچم ملی سه‌رنگ افغانستان نیز منتشر شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار این خبر نوشته است که «بر اساس فرمان جدید طالبان، همه سازمان‌های دولتی در داخل و خارج از افغاستان باید از پرچم سفیدرنگ طالبان که بر روی آن نوشته شده است «لا اله الا الله و محمد رسول الله» با جوهر سیاه استفاده کنند».

این خبر هنوز تأیید نشده و حکومت طالبان نیز موضعی در مورد آن اعلام نکرده است.

با گذشت چندین ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری مشروعیت این حکومت را رسماً نپذیرفته است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا